• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

2-3 gadus vecu bērnu savstarpējās sadarbības sekmēšana adaptācijas procesā pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-98852-Grigalevica_Juta.Adriana_jg21072.pdf (993.0Kb)
Author
Grigaļeviča, Juta Adriana
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba temats: 2-3 gadus vecu bērnu savstarpējās sadarbības sekmēšana adaptācijas procesā pirmsskolas izglītības iestādē. Darba autore: Juta Adriana Grigaļeviča Zinātniskā vadītāja: Dr.paed., docente Līga Āboltiņa Darba apjoms: 40 lpp., ietver 10 attēlus, 4 tabulas, izmantoti 33 literatūras avoti, pievienoti 5 pielikumi. Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt un praktiski noskaidrot, ar kādiem paņēmieniem var sekmēt 2-3 gadus vecu bērnu savstarpējās sadarbības prasmes adaptācijas procesā. Empīriskā pētījuma ietvaros tika konstatēts, ka 2-3 gadus veciem bērniem grūtības rada tāds sadarbības prasmju komponents kā izrādīt vēlmi darboties kopā ar vienaudžiem, bērni šajā vecumā nespēj vēl darboties kopā ar citiem, nepieciešama pieaugušā pamudinājums un atbalsts. Efektīvs veids, kā mazināt bērnu stresu adaptācijas periodā un veicināt sadarbību, ir rotaļa, kuras laikā bērni var nodibināt attiecības savā starpā un iegūt pieredzi komunikācijā. Atslēgas vārdi: pirmsskola, sadarbība, adaptācija, 1. vecumposms, 2-3 gadi, pirmsskolas pedagoģiskais process.
 
The topic of the qualification work: Promoting mutual cooperation of 2-3 year old children in the adaptation process at preschool. Author of the work: Juta Adriana Grigaļeviča Scientific supervisor: Dr.paed., docente Līga Āboltiņa Work volume: 40 pages, includes 10 pictures, 4 tables, 33 literature sources are used, 5 appendices are added. The purpose of the research: to theoretically and practically find out what methods can be used to promote the mutual cooperation skills of 2-3 year old children in the adaptation process. As part of the empirical study, it was found that 2-3-year-old children have difficulties with such a component of cooperation skills as showing the desire to work together with peers, children at this age are not yet able to work together with others, they need encouragement and support from an adult. An effective way to reduce children's stress during the adaptation period and promote cooperation is play, during which children can establish relationships with each other and gain experience in communication. Key words: preschool, cooperation, adaptation, 1st age stage, 2-3 years, preschool pedagogical process
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67902
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV