• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērna pašvadītas mācīšanas sekmēšana pedagoģiskajā procesā

Thumbnail
View/Open
299-98885-Andzane_Zanda_za21027.pdf (788.3Kb)
Author
Andžāne, Zanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Zanda Andžāne, kvalifikācijas darbs: „Bērna pašvadītas mācīšanas sekmēšana pedagoģiskajā procesā”, Bauska, 2023. Darbs sastāv no 2 nodaļām, 7 apakšnodaļām, 35 lappusēm, 8 tabulām, 3 attēliem, 24 izmantotajiem literatūras avotiem, tostarp 8 svešvalodā, kā arī 1 pielikuma. Kvalifikācijas darba mērķis ir noskaidrot kā pedagoģiskais process sekmē bērna pašvadītu mācīšanos. Atbilstoši izvirzītajam mērķim tika noteikti vairāki darba uzdevumi: 1.Teorētiski analizēt literatūru, lai noskaidrotu pašvadītas mācīšanās būtību, kritērijus, rādītājus un attīstību pirmsskolas vecumā; 2.Raksturot pirmsskolas pašvadītas mācīšanās īstenošanu mācību procesā. 3.Analizēt pedagoģisko procesu par pašvadītu mācīšanos. 4.Empīriski pētīt bērna pašvadītas mācīšanās sekmēšanu mācību procesā Darbā tika izvirzīti četri pētnieciskie jautājumi: 1.Kā pedagoģiskais process, ietekmē bērna pašvadītas mācīšanās sekmēšanu? 2.Kādas priekšrocības bērnu attīstībā sniedz pašvadīta mācīšanās? 3.Kā pedagoģiskās metodes ietekmē bērnu pašvadītas mācīšanās prasmes? 4.Kādi pedagoģiskie procesi spēj uzlabot pašvadītas mācīšanās sekmēšanu? Kvalifikācijas darbā tika izmantota kvalitatīvo pētījumu metode un tika īstenota novērošanas metode, kas atspoguļoja pedagoģiskā procesa ietekmi uz bērnu pašvadītu mācīšanās attīstību. Pašvadīta mācīšanās bērniem sniedz iespēju bērniem kļūt patstāvīgākiem un īstenojot atšķirīgas pedagoģiskās metodes, bērni spēj uzlabot savas spējas un zināšanas. Nozīmīgākos teorētisko kritērijus pašvadītas mācīšanas procesam ir definējis Berijs Zimmermans (Berry Zimmerman) un kvalifikācijas darba pētījumā tika noskaidrots, ka mainot pedagoģiskās darbības uzlabojas bērnu prasmes un sadarbība ar pedagogiem. Lielākās problēmas bērnu pašvadītas mācīšanās procesā saistāmas ar bērnu psiholoģisko attīstības līmeni un atšķirīgajām pedagogu darbības metodēm. Mainot pedagoģiskos process un darbības metodes tiek īstenota individuālāka pieeja mācību procesā, kas sekmē gan bērna prasmes, gan uzlabo kopējo bērnu grupas zināšanu un spēju līmeni.
 
Zanda Andžane, qualification thesis: "Promoting children's self-directed learning in the pedagogical process", Bauska, 2023. The thesis consists of 2 chapters, 7 subsections, 35 pages, 8 tables, 3 pictures, 24 used literature sources, including 8 in a foreign language, as well as 1 appendix . The purpose of the qualification work is to find out how the pedagogical process promotes the child's self-directed learning. In accordance with the set goal, several work tasks were determined: 1) Theoretically analyze the literature in order to clarify the nature, criteria, indicators and development of self-directed learning in preschool age; 2) Describing the implementation of preschool self-directed learning in the learning process. 3) Analyze the pedagogical process of self-directed learning. 4) Empirically study the promotion of the child's self-directed learning in the learning process Four research questions were raised in the work: 1) How does the pedagogical process affect the promotion of the child's self-directed learning? 2) What are the benefits of self-directed learning in children's development? 3) How do pedagogical methods affect children's self-directed learning skills? 4) What pedagogical processes can improve the promotion of self-directed learning? The qualitative research method was used in the qualification work and the observation method was implemented, which reflected the influence of the pedagogical process on the development of children's self-directed learning. Self-directed learning for children gives children the opportunity to become more independent and by implementing different pedagogical methods, children are able to improve their abilities and knowledge. The most important theoretical criteria for the process of self-directed teaching have been defined by Berry Zimmerman and in the qualification work study it was found that changing the pedagogical activities improves children's skills and cooperation with educators. The biggest problems in the process of children's self-directed learning are related to the level of children's psychological development and the different working methods of pedagogues. By changing the pedagogical process and operating methods, a more individual approach is implemented in the learning process, which promotes both the child's skills and improves the overall level of knowledge and abilities of the group of children.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67908
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV