3-4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma pilnveide pasaku lasīšanas procesā
Author
Meļihova, Polina
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Polina Meļihova Darba nosaukums: 3-4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma pilnveide pasaku lasīšanas procesā Pētījuma mērķis: teorētiski analizēt un praktiski pētīt pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma pilnveides iespējas pasaku lasīšanas procesā un izstrādāt ieteikumus pedagogiem un vecākiem pasaku lasīšanas aktualizēšanai. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Pētījuma teorētiskajā daļā tiek pētīts runas un valodas skaidrojums dažādu autoru skatījumā, kā arī ir izpētīti dažādi faktori, kuri ietekmē bērnu vārdu krājuma papildināšanos un pilnveidi. Pētījuma empīriskajā daļā ir aprakstītas pētījuma metodes, ir izstrādāti divu grupu bērnu vārdu krājuma vērtēšanas kritēriji un atspoguļoti abu grupu vārdu krājuma vērtēšanas rezultāti pētījuma sākumā un beigās. Pētījuma gaitā ir atspoguļots kā pasaku lasīšanas procesā tiek sekmēta vārdu krājuma pilnveide, ja pēc pasaku lasīšanas bērniem tiek skaidrota jaunu vārdu nozīme. Iegūtie dati ir apkopoti, analizēti un atspoguļoti tabulās un diagrammās. Pētījuma laikā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka 3-4 gadus veciem bērniem veiksmīgi pilnveidojas vārdu krājums, ja pasaku lasīšanas process notiks pastāvīgi, izmantojot bērna vecumam piemērotas pasakas un izskaidrojot bērnam dzirdēto vārdu nozīmi. Atslēgvārdi: runa, valoda, vārdu krājums, pasakas, vārda nozīme. Pētījuma darba saturs: 49 lpp., 17 attēli, 7 tabulas, 10 pielikumi, pētījumā izmantoti 51 zinātniskās literatūras avoti. Author: Polina Meļihova Title: Enhancement of Vocabulary Development in the Process of Reading Fairy Tales for 3-4-Year-Old Children Research Objective: Theoretical analysis and practical exploration of opportunities for enhancing the vocabulary of preschool-aged children during the process of reading fairy tales, with the aim of developing recommendations for educators and parents to promote the relevance of reading fairy tales. The thesis consists of two parts – theoretical and empirical. In the theoretical part of the study, an examination of speech and language definitions from various authors is conducted, along with an exploration of different factors influencing the enrichment and enhancement of children's vocabulary. The empirical part of the study describes the research methods, develops criteria for evaluating the vocabulary of two groups of children, and reflects the results of vocabulary assessments at the beginning and end of the study. The research demonstrates how vocabulary development is facilitated during the process of reading fairy tales, especially when the meanings of new words are explained to children after reading . The gathered data is compiled, analyzed, and presented in tables and diagrams. Throughout the study, the hypothesis is confirmed that the vocabulary of 3-4-year-old children improves successfully when the process of reading fairy tales occurs consistently, using age-appropriate stories and explaining the meaning of words heard by the child. Keywords: speech, language, vocabulary, fairy tales, word meaning. Contents of the research: 49 pages, 17 images, 7 tables, 10 attachments, with 51 references to scientific literature used in the study.