• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matemātisko prasmju attīstīšana izmantojot tehnoloģiju mācību jomu

Thumbnail
View/Open
299-98930-Ziemele_Elita_ez21106.pdf (1.445Mb)
Author
Ziemele, Elita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbs: Matemātisko prasmju attīstīšana izmantojot tehnoloģiju mācību jomu. Darba autore: Elita Ziemele. Zinātniskā vadītāja: Mg. paed. Jana Buboviča. Pētījuma mērķis: pētīt 5-6 gadīgu bērnu matemātikas prasmju attīstību izmantojot tehnoloģiju mācību jomu. Pētījuma uzdevumi: 1. Raksturot 5-6 gadīga bērna attīstību pētāmās problēmas kontekstā. 2. Analizēt zinātnisko literatūru par matemātikas mācību jomas saturu, kognitīviem procesiem. 3. Izzināt un analizēt teorētisko literatūru par tehnoloģiju mācību jomas darbību. 4. Praktiski izzināt, kā sekmēt bērna matemātisko prasmju attīstību izmantojot matemātikas un tehnoloģiju mācību jomu. Pētījuma metodes: •teorētiskā metode: pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras izpēte, dokumentu analīze, •empīriskās metodes: novērošana, izvērtēšana, praktiskā darbība, anketēšana, iegūto datu analīzes izpēte. Pētījuma bāze: pirmsskolas izglītības iestāde, 5 -6 gadīgu bērnu grupa. Darbs sastāv no ievada un trim daļām, pirmajā daļā ir četras apakšnodaļas, otrajā daļā ir trīs apakšnodaļas, trešajā daļā empīriskā pētījuma iegūto datu analīzes, secinājumiem, izmantotās literatūras un avota saraksta, pielikuma. Pētījums tiek balstīts uz S.Grekas un A.Lopatinas atziņas par pirmsskolas vecuma bērnu matemātisko prasmju sekmēšanu apvienojot vairākas nodarbības vienā. ``Lai veidotu bērnos mācību darbību, lai rosinātu viņus patstāvīgam radošam darbam, lai bērni apgūtu matemātiku interesanti un aizraujoši, var apvienot vairākas nodarbības - matemātikas, zīmēšanas un daļēji konstruēšanas -, izveidojot konstruktīvās zīmēšanas nodarbību, kuras pamatā ir konstruktīva zīmējuma veidošana. `` ( S.Greka, 2006, 5 lpp.) ``Spēlē vai rotaļā bērns var attīstīt - uzmanību, domāšanu, sajūtas, uztveri, jaunradi un atmiņu. Lai attīstītu matemātiskos priekšstatus, bērnam jāpiedāvā spēle vai rotaļa, kurās iekļauti dažādi matemātiskie elementi .``( A.Lopatina, 2006., 5.lpp.) Kvalifikācijas darba apjoms: 61 lpp., 5 tabulas, 12 attēli, 8 pielikumi. Atslēgas vārdi: 5 - 6 gadīgs bērns, matemātikas mācību joma, tehnoloģiju mācību joma, pirmsskola.
 
Qualification paper: Developing mathematical skills through using the technology learning field. Author of the Paper: Elita Ziemele. Scientific advisor: Mg.paed. Jana Buboviča. Purpose of the study: to study the development of mathematics skills of 5-6-year-old children through learning about technology. Research tasks: 1. Describing the development of a 5-6 year old child in the context of a problem to be studied. 2. Analyse the scientific literature on the content of the mathematics curriculum, cognitive processes. 3. Learn and analyse the theoretical literature on the functioning of the field of technology education. 4. Practically find out how to promote the development of the mathematical skills of a child through the field of mathematics and technology. Research methods: •theoretical method: research of pedagogical and psychological literature, document analysis, •empirical methods: observation, evaluation, practical activity, questionnaires, analysis of the data obtained. Basis of the research: a pre-school education institution, a group of 5- to 6-year-old children. The paper consists of an introduction and three chapters; the first chapter has four sub-chapters, thesecond chapter has three sub-chapters, the third chapter contains the analysis of the data obtainedfrom the empirical research, conclusions, the list of literature used and sources, and an appendix. The research is based on the findings of S. Greka and A. Lopatina about promoting the mathematical skills of pre-school children by combining several lessons into one. ``In order to create a learning activity in children, to encourage them to do independent creative work, so that children learn mathematics in an interesting and exciting way, it is possible to combine several lessons - mathematics, drawing and partially constructing - by creating a constructive drawing lesson, which is based on creating a constructive drawing. `` (S. Greka, 2006,p. 5) ``During a game, a child can develop - attention, thinking, feelings, perception, creativity and memory. In order to develop mathematical concepts, a game or toy with various mathematical elements should be offered to a child.``(A. Lopatina, 2006, p. 5) Volume of the Qualification Paper: 61 pages, 5 tables, 12 images, 8 appendixes. Keywords: 5- or 6-year-old child, mathematics learning, technology learning, pre-school.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67934
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV