Pirmsskolas vecuma bērnu uzvedības problēmu novēršanas paņēmieni
Author
Fedosova, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba pamatā ir tēma: “Pirmsskolas vecuma bērnu uzvedības problēmu novēršanas paņēmieni”. Pētījuma mērķis: noteikt dažādu paņēmienu un metožu izmantošanas efektivitāti uzvedības problēmu novēršanai bērniem no 3 līdz 5 gadiem. Darba autore veica teorētiskās literatūras analīzi par pirmsskola bērnu uzvedības problēmām, uzvedības problēmu rašanas cēloņiem, par dažādu metožu un paņēmienu izmantošanu bērna pozitīvas uzvedības modeļa veidošanai. Darba ietvaros tika veikta pedagoģiskā novērošana, pirmsskolas vecuma bērnu uzvedības līmeņa novērtēšana un dažādu paņēmienu eksperimentāla pielietošana kas mazinātu bērnu uzvedības problēmu līmeni, veicinot bērnu labvēlīgu sociālu mijiedarbību. Pētījumā piedalījās 15 bērni vecumā no 3 līdz 5 gadiem. Tika izstrādāti kritēriji pēc kuriem pētījuma sākumā tika veikta bērnu uzvedības problēmu līmeņa novērtēšana. Darbs sastāv no divām daļām - teorētiskās un praktiskās. Pirmajā daļā tiek veikta teorētiskā analīze par iespējamajiem iemesliem bērnu uzvedības problēmām, uzvedības problēmu izpausmes veidiem un piedāvāti šo problēmu risinājumi. Otrajā daļā aprakstīts praktisks pētījums, pedagogu aptaujas dati, apkopoti pētījuma rezultāti par pirmsskolas vecuma bērnu uzvedības problēmu pielietoto novēršanas paņēmienu efektivitāti. Apkopojot visus datus tika veikti secinājumi, ka mērķtiecīga, sistemātiska un plānveidīga uzvedības uzlabošanas metodoloģija pozitīvi ietekmē pirmsskolas vecuma bērnu sociālo prasmju attīstību, veicinot pozitīvu uzvedības modeļu veidošanos. Kvalifikācijas darba apjoms: 45 lappuses, 15 attēli, 6 tabulas, 3 pielikumi, 44 informācijas avoti The qualification work is based on the topic: "Strategies to prevent behavioral issues in preschool-aged children". The purpose of the research: to determine the effectiveness of using various techniques and methods for the prevention of behavioral problems in children aged 3 to 5 years. The author of the work performed an analysis of the theoretical literature on preschool children's behavior problems, the causes of behavior problems, on the use of various methods and techniques to create a child's positive behavior model. As part of the work, pedagogical observation, assessment of behavioral problems level in preschool children and experimental application of various techniques were carried out, which would reduce the level of children's behavioral problems, promoting children's favorable social interaction. 15 children aged between 3 and 5 years participated in the study. Evaluation criteria were developed and used to measure according the level of children's behavioral problems at the beginning of the study. The work consists of two parts - theoretical and practical. In the first part, a theoretical analysis is made of the possible reasons for children's behavior problems, the ways of manifestation of behavior problems and suggested solutions to these problems. The second part describes a practical study, survey data of preschool teachers, and the results of the study on the effectiveness of applied methods for preventing behavioral problems of preschool children. Summarizing all the data, it was concluded that a targeted, systematic and planned behavior correction methodology has a positive influences on the development of preschool-age children social skills, promoting the formation of positive behavior patterns. Volume of the qualification work: 45 pages, 15 images, 6 tables, 3 appendices, 44 sources of information