Komunikatīvās prasmes sekmēšana 3-4 gadus veciem bērniem ar valodas attīstības aizturi
Author
Zēriņa, Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba nosaukums: Komunikatīvās prasmes sekmēšana 3-4 gadus veciem bērniem ar valodas attīstības aizturi. Darba autore: Marija Zēriņa Darba vadītāja: Prof., Dr.paed. Sarmīte Tūbele Darba saturs: 77 lappuses, 10 attēli, 5 tabulas, 58 literatūras vienības, 6 pielikumi. Darba mērķis: noteikt ar kādām metodēm un paņēmieniem var sekmēt komunikatīvās prasmes attīstību 3-4 gadus veciem bērniem ar valodas attīstības aizturi. Darbam ir trīs nodaļas. Pirmajā nodaļā analizēti komunikatīvās prasmes teorētiskie aspekti un valodas attīstības kavējošie faktori, kā arī apkopota informācija no zinātniskiem avotiem par bērnu psiholoģisko un valodas attīstību 3-4 gadu vecumā. Pētījuma empīriskā daļa ir sadalīta divos posmos: 1) tika veikta pirmsskolas pedagogu aptauja ar mērķi noteikt ar kādam komunikatīvās prasmes grūtībām visbiežāk sastopas pedagogi, strādājot pirmsskolas izglītības iestādes ar 3-4 gadus veciem bērniem, noteikt pedagogu gatavību sniegt kvalitatīvu atbalstu bērniem ar valodas attīstības aizturi mācību procesā, kā arī izstrādāti priekšlikumi pedagogiem savas kompetences pilnveidei darbā ar bērniem ar valodas attīstības aizturi; 2) tika aprakstīta pētnieciski praktiskā darbība pirmsskolas izglītības iestādē, veikts bērna raksturojums un valodas apguves izvērtējums, izstrādāti ieteikumi pamatojoties teorētiskās atziņas un balstoties uz darba autores praktisko pieredzi. Pētījuma noslēgumā tika veikti secinājumi un sniegti ieteikumi pirmsskolas pedagogiem un bērnu vecākiem. Atslēgas vārdi: komunikatīvās prasmes, valodas attīstības aizture, 3-4 gadi, pirmsskola, iekļaujošā izglītība. The title of qualification work: Promoting communicative skills in children at 3-4 years with language development delays. Author: Marija Zēriņa Scientific supervisor: Prof., Dr.paed. Sarmīte Tūbele Content: 77 pages, 10 images, 5 tables, 58 literature sources, 6 attachments. The aim of the work: to determine methods and techniques of promoting communicative skills in three- to four-year-old children with language development delays. The work consists of three chapters. In the first chapter, the author describes the theoretical aspects of communicative skills and the language development delay factors, as well as summarises information from scientific sources on the psychological and language development of three- to four-year-old children. The work empirical section consists of two parts: 1) the survey of preschool teachers was made with the aim of making the research about the most popular communication skills difficulties in working with three- to four-year-old children, and to determine the confidence of preschool teachers to provide a quality support to children in learning process, as well as proposals for teachers to improve their competence in promoting communicative skills with children with language development delays were made; 2) the preschool practical research was described, the child description and language and communicative skills appraisal was made, as well as recommendations based on theoretical knowledge and practical experience were proposed. At the end, the author makes conclusions and recommendations for teachers and parents. Key words: communicative skills, language development delay, 3–4-year-old, preschool, inclusive education.