• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muzikālās rotaļas 3-4 gadīgu bērnu sociālās uzvedības sekmēšanai āra vidē

Thumbnail
View/Open
299-98998-Treice-Timbere_Gunta_gt21026.pdf (1.651Mb)
Author
Treice-Timbere, Gunta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stramkale, Ligita
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma teorētiskajā daļā tika analizēts sociālās uzvedības jēdziens kā priekšnoteikums bērna veiksmīgai adaptācijai sociālajā vidē. Kā arī tika analizēta bērnu sociālā uzvedība 3 līdz 4 gadu vecumā, un kas to ietekmē. Tādejādi tika meklētas atbildes uz pētījuma jautājumu, kā sekmēt 3-4 gadīga bērna sociālo uzvedību āra vidē ar muzikālo rotaļu palīdzību. Pētījuma empīriskajā daļā tika veikta novērošana un izmēģinājuma darbība. Pēc trīs izvirzītajiem kritērijiem, tika novērota bērnu sociālā uzvedība muzikālo rotaļu laikā, āra vidē. Katram bērnam tika veidots sociālās uzvedības novērojumu raksturojums, kas attēlots diagrammās. Uzrādītie rezultāti palīdzēja noteikt, kurš sociālās uzvedības kritērijs katram bērnam būtu vairāk jāuzlabo. Pamatojoties uz novērošanas rezultātiem un teorētiskajām atziņām, tika secināts, ka muzikālās rotaļas bērnu attīstībā ir ļoti nozīmīgas pateicoties tam, ka sekmē ne vien muzikalitāti, bet arī bērnu veiksmīgu socializēšanos pirmsskolas vecumā. Skolotāja mērķtiecīgi un pārdomāti veidotas muzikālās nodarbības, kas balstītas uz savstarpējo cieņu un veiksmīgi izvēlētiem rotaļu noteikumiem, kuros tiek iesaistīti paši bērni, dos iespēju bērniem paraudzīties uz noteikumu ievērošanu un cieņpilnu izturēšanos no citas puses. Uz petījuma jautājumu, kā sekmēt 3-4 gadīga bērna sociālo uzvedību āra vidē ar muzikālo rotaļu palīdzību, tika rastas atbildes.
 
In the theoretical part of the research, the concept of social behavior was analyzed as a precondition for a child's successful adaptation in a social environment. Additionally, the social behavior of children aged 3 to 4 was analyzed, along with the factors influencing it. Thus, answers were sought to the research question of how to promote the social behavior of a 3-4 year-old child in an outdoor environment with the help of musical games. In the empirical part of the research, observation and experimental activities were conducted. Following three established criteria, the social behavior of children during musical play in an outdoor setting was observed. A characterization of social behavior was created for each child, depicted in diagrams. The results helped identify which criterion of social behavior each child needed to improve upon. Based on the observation results and theoretical insights, it was concluded that musical play is highly significant in children's development because it promotes not only musicality but also successful socialization in the preschool age. Purposefully designed musical activities by the teacher, based on mutual respect and well-chosen play rules involving the children, provide an opportunity for children to observe rule compliance and respectful behavior from the perspective of others. Answers to the research question of how to promote the social behavior of a 3-4-year old child in an outdoor environment with the help of musical play were found based on the research results.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67965
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV