Pirmsskolas pedagoga un vecāku sadarbība 5-7 gadus vecu bērnu stāstītprasmes sekmēšanai
Author
Šimkūne, Vita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Vitas Šimkūnes kvalifikācijas darba temats ir “ Pirmsskolas pedagoga un vecāku sadarbība 5-7 gadus vecu bērnu stāstītprasmes sekmēšanai” . Stāstītprasme, ir prasme secīgi un saprotami stāstīt par redzēto dzirdēto un piedzīvoto. Šī prasme palīdz bērnam labāk iekļauties sabiedrībā, kā arī noder visās dzīves jomās, visa mūža garumā. Šī prasme būs ļoti nepieciešama uzsākot skolas gaitas. Tāpēc ir svarīgi šo prasmi attīstīt jau pirmsskolas vecumā, kamēr vēl bērna valodas apguves sensitīvais periods nav beidzies. Bērns valodu un arī stāstītprasmi sāk apgūt jau no sava dzimšanas brīža, visa mūža garumā, pilnveidojot to. Bērnu stāstītprasmes attīstībā liela nozīme ir vecākiem un videi kurā bērns aug, jo bagātāka būs valodas vide, jo labākas būs bērna runas, valodas un stāstītprasmes spējas. Darba mērķis ir teorētiski apskatīt un praktiski izvērtēt 5 – 7 gadus vecu bērnu stāstītprasmes sekmēšanas iespējas pedagoģiskajā procesā sadarbojoties ar berna vecākiem. Kvalifikācijas darbs sastāv no trīs daļām, kurā: Pirmajā daļā tiek apkopota teorētiskā informācija par bērnu fizisko, psihisociālo un valodas attīstību. Otrajā daļā tiek apskatīta pedagogu un vecāku sadarbības iespējas bērna stāstītprasmes sekmēšanai. Trešajā daļā tiek veikts praktisks pētījums par stāstīprasmes sekmēšanas iespējām pirmskolas pedagoģiskajā procesā pedagogiem sadarbojoties ar bērnu vecākiem, ņemot vērā teorētiskās literatūras analīzi,pedagogu aptaujā iegūtās atbildes par stāstītprasmes sekmēšanu pedagoģiskā procesā un bērnu stāstītprasmes novērtēšanas rezultātiem. Lappušu skaits: 45 Literatūras avoti: 38 Pielikumi: 13 Atslēgas vārdi: Stāstītprasme, bērni, 5 – 7gadi, valoda, stāstītprasmes veicināšana, sadarbība ar vecākiem. Vitas Šimkūnes qualification thesis is on "Collaboration between Preschool Educators and Parents to Promote Narrative Skills in 5-7-Year-Old Children." Narrative skill is the ability to sequentially and understandably narrate experiences and observations. This skill aids children in better integrating into society and proves useful in various life domains throughout their lifetime. Developing this skill is crucial, especially in the early preschool years, while the child is still in the sensitive period for language acquisition. A child begins learning language and narrative skills from birth, continually refining them throughout life. Parents and the child's environment play a significant role in developing narrative skills because a richer language environment enhances the child's speech, language, and storytelling abilities. The objective of the thesis is to theoretically examine and practically evaluate opportunities for promoting narrative skills in 5-7-year-old children in the pedagogical process by collaborating with their parents. The qualification thesis consists of three parts: 1In the first part, theoretical information is compiled on the physical, psychosocial, and language development of children. 2The second part explores the possibilities of collaboration between educators and parents in promoting children's narrative skills. 3The third part conducts a practical study on the possibilities of promoting narrative skills in the preschool pedagogical process through collaboration between educators and parents. This includes an analysis of theoretical literature, responses obtained from educator surveys on narrative skill promotion in the pedagogical process, and the results of assessing children's narrative skills. Number of pages: 45 References: 38 Attachments: 13 Keywords: Narrative skill, children, 5-7 years, language, promoting narrative skills, collaboration with parents.