• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērna uzvedības traucējumi pirmsskolā un to novēršanas iespējas

Thumbnail
View/Open
299-99088-Kerena_Jana_jk12110.pdf (730.4Kb)
Author
Kerena, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Autores kvalifikācijas darba tēma ir “Bērna uzvedības traucējumi pirmsskolā un to novēršanas iespējas” Darba pētījuma mērķis ir teorētiski un empīriski izzināt bērna uzvedības traucējumu novēršanas iespējas. Pētījuma uzdevumi : 1.Analizēt pedagoģijas un Psiholoģijas zinātnieku atziņas par bērnu uzvedības traucējumiem. 2.Raksturot bērna uzvedības traucējumus 3.Raksturot bērna uzvedības traucējumu novēršanas metodes 4.Veikt pētījumu par uzvedības traucējumu novēršanu ar dažādām metodēm. Kvalifikācijas darbs sevī ietver teorētisko un empīrisko daļu. Teorētiskajā daļā pamatojoties uz D. Betheres, A. Līdakas, A. Plostnieces, I. Lapsiņas, I. Bites, A. Miesnieces un citu autoru zinātniskajām atziņām. Autore analizēja iespējamos bērna uzvedības traucējumu cēloņus. Pēc zinātnisko rakstu analīzes, autore secināja, ka bērna uzvedība un uzvedības traucējumi ir saistīti ar bērna audzināšanas veidu un ka uzvedības traucējumu veidošanai var būt arī citi faktori, ar ko saskaramies ikdienā. Empīriskajā pētījuma daļā bērnu uzvedības īpatnības tika vēroti , analizēti, kā arī vērtēti. Tika atrastas metodes, kas veicināja bērnu drošības izjūtu grupā, mijiedarbības iemaņas veidošanas ar pieaugušajiem un bērniem, ka ari prasme miermīlīgi risināt konfliktsituācijas ar vienaudžiem, lai novērstu konfliktus. Pētījumā beigās veikta datu apkopošana un analīze. Pētījumam tika izvirzīts jautājums : Vai uzvedības traucējumus var novērst pirmsskolas vecuma bērniem, attīstot viņiem sociālo normu apguvi ar dažādākām metodēm? Pēc pētījuma datiem uz to saņemta pozitīva atbilde. Kvalifikācijas darbs sastāv no 2 daļām un 4 apakšnodaļām, tajā ietvertas 6 tabulas un 3 attēli ,1. pielikums , izmantoti 19 literatūras avoti, no tiem 3 angļu valodā, darba apjoms 34 .lapas . Atslēgas vārdi – uzvedība, uzvedības traucējumi, disciplīna, metodes, psiholoģiskās metodes , pirmsskola
 
The tope of the author's qualification thesis “child behavior disorders in preschool and ther prevention options.” The aim of the research is to theoretically and empirically find out the possibilities for prevention of a child's Behavioral disorders. Main tasks of the reseach: 1. Analyzing the findings of pedagogy and psychology scientists on children's Behavioral disorders. 2. Describing the Behavioral disorders in a child. 3. Describing the methods the preventive Behavior disorders in children. 4. Product a study on the prevention of Behavioral disorders using various methods. The qualification work contains of the theoretical and empirical part. In the theoretical part, based on the scientific findings of D. Bethera, A. Līdakas, A. Plostniece, I. Lapsiņa, I. Bites, A. Miesniece and other authors, the author analyzed the possible causes of behavior disorders in children. After analyzing the scientific articles, the author concluded that the behavior and behavioral disorders in children are related to the way a child is raised, and that other factors that we encounter in everyday life may also play a role in the formation of behavioral disorders. In the empirical part of the study, the beauty Characteristics of children were observed, analysed and evaluated. Methods were found the contributed to a sense of child safety within the group, their developing interaction skills with adults and children, and to the ability to be peacefully by resolve confidential cities with peers to vent conflicts. At the end of the study, data collection and analysis having been carried out. The question raised for the research: Can behavior disorders of preschool children be prevented by developing their learning of social norms with different methods? A positive response has been received from the study. The qualification thesis consists of 2 parts and 4 subsections, it contains 6 tables and 3 pictures, 1 annex, 19 literary sources are used, 3 of which are in English. The volume of the qualification thesis is 35 pages. Keywords – behaviour, behavioural disorders, discipline, methods, psychological methods, preschool.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67998
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV