Sociālā adaptācija 1,6 – 3 gadu veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Skrule, Jekaterina
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs ir izstrādāts par tēmu “Sociālā adaptācija 1,6 – 3 gadu veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē.” Pētījuma aktualitāti nosaka nepieciešamība dziļāk izzināt 1,6- 3 gadu vecu bērnu personības attīstību dažādos apstākļos. Pētījuma mērķis ir noteikt 1,6 -3 vecu bērnu adaptācijas veicināšanas izvēlēto paņēmienu efektīvitāti. Kvalifikācijas darbs sastāv no 2 daļām – teorētiskās un praktiskās. Teoretiskajā daļā tiek analizēti tādi jautājumi, kā adaptācijas jēdziena būtība, aprakstīti adaptācijas veidi, izskatīti rotaļu būtība un veidi, sniegta informācija par personības attīstību 1,6 – 3 gadu veciem bērniem. Darba pētījumu daļā aprakstīts pētījuma metodoloģiskais pamats, dots pētāmās grupas raksturojums un pētījuma norises apraksts – bērnu vērošana, pedagoģiskais darbs, vērojumu salīdzināšana, kā arī iegūto rezultātu analīze. Praktiskajā daļā pētīta dažadu paņēmienu ietekme uz 1,6 – 3 vecu bērnu adaptāciju pirmsskolas izglītības iestādē. Pētījuma gaitā īstenota programma, kas vērsta uz sekmīgu adaptācijas veicināšanu, izmantojot rotaļas bērnu darbībā. Apkopojot pētījuma rezultātus saskaņā ar novērošanas rezultātiem, bērniem ir vērojama pozitīva dinamika adaptācijas procesā, kā arī neliels progress ir novērojams bērna sociālā, fiziskā, emocionālā prasmju attīstībā. Pētījumā iegūtie rezultāti ļauj pieņemt, ka dažādu paņēmienu mērķtiecīga izmantošana pedagoģiskajā darbā sekmēs veiksmīgu adaptāciju 1,6- 3 gadu veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē. Atslēgas vārdi: adaptācija, pielāgošanās, rotaļa, pedagoģiskais darbs, 1,6 – 3 gadu veci bērni. Kvalifikācijas darba apjoms: 40 lpp, 4 attēli, 10 tabulas, 2 pielikumi, 25 literatūras avoti The qualification work is developed on the topic “Social adaptation of children aged 1,6 - 3 in preschool educational institutions.” The relevance of the study is determined by the need to further explore the development of the personality of children aged 1,6-3 years in various conditions. The aim of the study is to determine the effectiveness of selected methods for promoting the adaptation of children aged 1,6-3. The qualification work consists of 2 parts - theoretical and practical. The theoretical part analyzes such issues as the essence of the concept of adaptation, describes the types of adaptation, examines the essence and types of games, and provides information on the development of the personality of children aged 1,6-3 years. The research methodology is described in the research part of the work, the characteristics of the research group are given, and the course of the research is described - observation of children, pedagogical work, comparison of observations, and analysis of the results obtained. In the practical part, the impact of various methods on the adaptation of children aged 1,6-3 in preschool educational institutions was studied. During the study, a program was implemented aimed at successful promotion of adaptation through the use of games in children’s activities. Summarizing the results of the study in accordance with the observation results, a positive dynamics of adaptation in the process is observed in children, as well as a small progress is observed in the development of the child’s social, physical, and emotional skills. The results obtained in the study allow us to conclude that the purposeful use of various methods in pedagogical work will promote successful adaptation of children aged 1,6-3 in preschool educational institutions. Keywords: adaptation, adjustment game, pedagogical work, 1,6 - 3 year old children. The scope of the qualification work: 40 pages, 3 images, 10 tables, 2 appendices, 25 literature sources.