3-4 gadīgu bērnu pašapkalpošanas prasmju sekmēšana rotaļās
Author
Dimitrijeva, Simona
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Goba, Daiga
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: "3 – 4 gadīgu bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšana rotaļās". Pētījuma mērķis: teorētiski analizēt un praktiski pētīt 3 – 4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju pilnveidošanu rotaļās. Darbs sastāv no divām daļām: teorētiskās daļas un praktiskās daļas. Teorētiskajā daļā tiek analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par 3 – 4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšanu rotaļās pirmsskolas izglītības iestādē, kā arī apskatītas 3 - 4 gadīgu bērnu psiholoģiskās un fizioloģiskās attīstības likumsakarības. Darba praktiskajā daļā tiek veikts praktiskais pētījums, kas sastāvēja no 5 posmiem: pētījuma metodoloģijas un kritēriju izstrāde, pētāmās grupas izvēle, bērnu pašapkalpošanās prasmju novērtējums pētījuma sākumā, rotaļu atlase 3 – 4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju pilnveidošanai un bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstības līmeņa noteikšana pētījuma beigās un novērojumi / secinājumi. Tika izmantotas piecas pētījumu metodes: pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, pedagoģiskā novērošana, datu ievākšana un matemātiskā apstrāde, rezultātu apkopošana un analīze un pārrunas ar bērniem. Pētījumā piedalījās 15 bērni vecumā no 3 līdz 4 gadiem. Bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstības novērtēšanai tika izstrādāti 3 kritēriji - prasme uzvilkt atsevišķus apģērba gabalus, prasme uzvilkt apavus un prasmes sakārtot savu darba vietu - atbilstoši kuriem tika atlasītas rotaļas 3 – 4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju pilnveidošanai. Pētījuma rezultāti parāda, ka rotaļas sekmē 3 – 4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstību, ja rotaļa atbilst bērna vecumam, prasmju attīstības līmenim, kā arī bērna interesēm, vēlmēm un vajadzībām. Darbs ar bērniem pašapkalpošanās prasmju attīstībā ir sekmīgāks, ja pedagogs pielieto didaktiskās rotaļas ar dažādu grūtības pakāpi, nodrošinot bērniem iespēju brīvi darboties, izpausties un arī pašam iesaistīties rotaļas veidošanā. Atslēgas vārdi: pašapkalpošanās prasmes, vidējais pirmsskolas vecums, rotaļa, ģērbšanās, darba vietas kārtošana, apavu vilkšana. Kvalifikācijas darba apjoms ir 71 lapaspuse, tajā ir iekļauti 7 attēli, 1 tabula, 11 pielikumi, kā arī tika analizēti 103 literatūras avoti. The subject of the qualification work: “Promoting self-care skills of 3-4-year-old children in plays”. The purpose of the research: to analyse theoretically and investigate practically the improvement of self-care skills of 3-4-year-old children in plays. The work consists of two parts: theoretical part and practical part. In the theoretical part, the pedagogical and psychological literature on promoting the self-care skills of 3-4-year-old children in play in a preschool educational institution is analysed, as well as the regularities of the psychological and physiological development of 3-4-year-old children are examined. In the practical part of the work, a practical research is carried out, which consisted of 5 stages: development of research methodology and criteria, selection of the research group, assessment of children's self-care skills at the beginning of the research, selection of plays for improving the self-care skills of 3-4-year-old children, assessment of children's self-care skills at the end of the research and observations / conclusions. Five research methods were used: pedagogical pilot activity, pedagogical observation, data collection and mathematical processing, collection and analysis of results, and discussions with children. 15 children aged 3 to 4 years participated in the research. To evaluate the development of children's self-care skills, 3 criteria were developed - the ability to put on individual items of clothing, the ability to put on shoes and the ability to organize one's workplace - according to which plays were selected for improving the self-care skills of 3-4-year-old children. The results of the research show that plays contribute to the development of self-care skills of 3-4-year-old children, if the play corresponds to the child's age, skill development level, as well as the child's interests, wishes and needs. Work with children in the development of self-service skills is more successful if the pedagogue uses didactic games with different degrees of difficulty, providing children with the opportunity to act freely, express themselves and also get involved in the creation of the play themselves. Key words: self-care skills, middle preschool age, play, dressing, organizing the workplace, putting on shoes. The volume of the qualification work: 71 page, 7 images, 1 table, 11 appendices and 103 literature sources