• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

5 – 6 gadus vecu bērnu lasītprasmes veicināšana pedagoģiskajā procesā

Thumbnail
View/Open
299-99137-Ancane_Agita_aa21217.pdf (1.410Mb)
Author
Ancāne, Agita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autors: Agita Ancāne Kvalifikācijas darba temats: “5 – 6 gadus vecu bērnu lasītprasmes veicināšana pedagoģiskajā procesā”. Mērķis: teorētiski un praktiski izzināt metodes un paņēmienus 5 – 6 gadīgu bērnu lasīt prasmes apguves veicināšanai. Darba pirmajā nodaļā tiek pētīta lasītprasmes nozīme bērnu attīstībā, trešā vecumposma bērna kognitīvā attīstība un faktoru, kas ietekmē bērna lasītprasmes apguvi. Tiek apskatīts jēdziens – pedagoģiskais process un tiek vērsta uzmanība pakāpeniskai lasītprasmes apgūšanai pedagoģiskajā procesā. Šajā nodaļā tiek aprakstītas lasītprasmes veicinošās metodes un mācību līdzekļu, kas palīdzētu bērniem apgūt šo prasmi rotaļājoties nepiespiestā gaisotnē. Otrajā nodaļā tiek veikts empīriskais pētījums, kā veicināt lasītprasmi pedagoģiskajā procesā vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Tiek analizēts bērnu grupas raksturojums un izvērtēts lasītprasmes līmenis pētījuma sākumā un pētījuma beigās, tiek veikta salīdzinoša analīze. Lasītprasmes veicināšanai tiek piemeklētas atbilstošas aktivitātes un metodes, kas tiek pielietotas pedagoģiskā procesa izmēģinājuma darbībā ar bērniem. Empīriskajā daļā tiek apstiprināta hipotēze, ka bērnu lasītprasmes apguve tiek veicināta, ja lasīšanas process būs netīšs, rotaļīgs, bērna vecumam un viņa spējām atbilstošs, ja lasītprasmes apguvei tiks organizētas bērnu vecumam atbilstošas rotaļas un spēles, un ja didaktiskie materiāli lasītprasmes veicināšanai būs bērniem saistoši, interesanti un viegli pieejami. Atslēgas vārdi: lasītprasme, pedagoģiskais process, lasīšanas apguvi veicinošas metodes, didaktiskie materiāli. Kvalifikācijas darbs sastāv no 45 lappusēm, tsk. – 3 tabulas, 11 attēli, 3 pielikumi. Darbā izmantoti 28 informācijas avoti.
 
Qualification paper author: Agita Ancāne Qualification paper topic: "Promoting Reading Skills of 5-6-Year-Old Children in the Pedagogical Process." Objective: Theoretical and practical exploration of methods and approaches to enhance reading skills in 5-6-year-old children. In the first section of the paper, the importance of reading skills in children's development is examined, along with the cognitive development of children in the third age group and factors influencing the acquisition of reading skills. The concept of the pedagogical process is discussed, emphasizing the gradual acquisition of reading skills in the pedagogical process. This section describes methods that promote reading skills and teaching tools that help children acquire this skill through play in an informal atmosphere. The second section involves an empirical study on promoting reading skills in the pedagogical process for older preschool-age children. The characteristics of the children's group are analyzed, and the level of reading skills is evaluated at the beginning and end of the study, with a comparative analysis conducted. Suitable activities and methods are selected for promoting reading skills, and these are applied in experimental activities with children in the pedagogical process. The empirical part confirms the hypothesis that the acquisition of children's reading skills is promoted when the reading process is incidental, playful, age-appropriate, and aligned with the child's abilities. It is also confirmed that organizing age-appropriate games and activities and using didactic materials that are engaging, interesting, and easily accessible contribute to the promotion of reading skills. Keywords: reading skills, pedagogical process, methods promoting reading acquisition, didactic materials. The qualification paper consists of 45 pages, including 3 tables, 11 figures, and 3 appendices. It draws from 28 information sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68021
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV