Daiļliteratūra kā vērtībizpratnes līdzeklis pedagoģiskajā procesā 4-5 gadus veciem bērniem
Автор
Ozoliņa, Lelde
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Дата
2024Metadata
Показать полную информациюАннотации
Leldes Ozoliņas kvalifikācijas darbs “Daiļliteratūra kā vērtībizpratnes līdzeklis pedagoģiskajā procesā 4-5 gadus veciem bērniem ” ir izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot daiļliteratūras izmantošanas iespējas 4-5 gadu vecu bērnu vērtībizpratnes veicināšanā. Darba teorētiskajā daļā analizēts vērtību un tikumu jēdziens, vērtēta vērtībizpratnes veidošanās un vērtībizpratne pirmsskolas izglītībā 4- 5 gadus veciem bērniem, kā arī daiļliteratūras izmantošanas nosacījumi vērtībizpratnes sekmēšanai pedagoģiskajā procesā. Empīriskajā daļā veikts pedagoģiskās darbības izmēģinājums 4-5 gadus vecu bērnu grupā, piedāvājot literāros darbus, aktualizējot draudzību kā vērtību. Atbildot uz pētniecības jautājumu “Kā pedagoģiskajā procesā izmantot daiļliteratūru, lai tā sekmētu vērtībizpratni 4-5 gadu vecumā?” tiek secināts, ka vērtībizpratne ir sekmējama, izmantojot daudzveidīgas interaktīvās lasīšanas metodes, it īpaši ētiskas sarunas un notikumu prognozēšanu, dažādu etīžu izspēlēšana sasaistē ar bērnu personīgo pieredzi un pārdzīvojumiem. Kvalifikācijas darba apjoms ir 40 lappuses, tajā ietverti 6 attēli un 2 tabulas, izmantoti 29 literatūras avoti. Darbam ir pievienoti 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: vērtības, draudzība, draudzēšanās, daiļliteratūras lasīšana, interaktīvā lasīšana, 4-5 gadus veci bērni. The qualification thesis "Fiction Literature as a Tool for Value Understanding in the Pedagogical Process for 4-5 Year Old Children" by Lelde Ozoliņa is designed to theoretically study and empirically substantiate the possibilities of using fiction literature to promote values in education 4-5 year old children. The theoretical part of the work analyses the concept of values and virtues, assesses the formation of value understanding, and value understanding in pre-school education for children aged 4-5 years, as well as the conditions for using fiction literature to promote value understanding in the pedagogical process. In the empirical part, a pedagogical experiment was carried out with a group of 4-5 year olds, presenting literary works highlighting friendship as a value In response to the research question "How can fiction be used in the pedagogical process to promote value understanding in 4-5 year olds?” is concluded that value understanding can be promoted by using a variety of interactive reading methods, in particular ethical conversations and predicting events, acting out different scenes in connection with children's personal experiences and feelings. The volume of the qualification work is 40 pages long, it includes 6 pictures and 2 tables, 29 literature sources are used, and 6 appendices are attached. Keywords: values, friendship, making friends, reading fiction, interactive reading, 4-5 year olds.