3-4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma bagātināšana dabaszinātņu mācību jomas apguvē
Autor
Beļko, Aleksandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Datum
2024Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba autors: Aleksandra Beļko. Bakalaura darba temats: “3-4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma bagātināšana dabaszinātņu mācību jomas apguvē”. Mērķis: teorētiski pamatot un praktiski pētīt bērnu vārdu krājuma bagātināšanas iespējas pedagoģiskajā procesā pirmsskolā caur dabaszinātņu jomu. Pētījuma pirmajā nodaļā tiek apskatīts runas jēdziens, tostarp tās raksturojums un iezīmes no pedagogu, psihologu un logopēdu viedokļa. Aprakstīta cieša saistība starp runas attīstību un vārdu krājuma līmeni. Apkopots runas veidošanas process, īpašu uzmanību pievēršot aktīvās un pasīvās vārdu krājuma īpatnībām. Uzmanība pievērsta praktiķu viedoklim, kā arī ieteikumiem vārdu krājuma uzlabošanai. Galvenā uzmanība tika pievērsta bērnu dabiskajai tieksmei pēc dabas un tam, cik svarīgi ir šo faktoru ņemt vērā mācību procesā. Darbā uzsvērts, kāpēc dabiskai tieksmei pret dabu ir būtiska nozīme valodas prasmju veidošanā un kāpēc šis aspekts jāņem vērā, īstenojot mācību procesu. Pētījuma otrajā nodaļā tika veikts empīriskais pētījums, lai analizētu bērnu vārdu krājuma apguvi un runas prasmju attīstību. Izmantojot dabaszinātnēs balstītas metodes, tika novērtētas bērnu prasmes pētījuma sākumā un beigās. Vārdu krājuma novērtēšana un bagātināšana tika īstenota, izmantojot praktiskus uzdevumus, kas bija vērsti uz dabaszinātnēm. Uzdevumi tika rūpīgi izplānoti, lai ņemtu vērā bērnu dabisko interesi par dabu, rosinot viņus aktīvi lietot jaunus vārdus un šajā procesā veidot teikumus. Empīriskais pētījums apstiprināja hipotēzi par veiksmīgu 3-4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma papildināšanu un bagātināšanu, kas tiek nodrošināta, izmantojot bērnu vajadzībām un interesēm atbilstošus uzdevumus, bērnu aktīvu līdzdalību mācību procesā, kā arī regulāri atkārtojot jaunus vārdus. Atslēgas vārdi: runa, runas attīstība, vārdu krājums, dabaszinātņu joma. Bakalaura darbs sastāv no – 54 lapaspusēm, tsk. – 4 tabulas, 13 – attēli, 2 – pielikumi. Tika izmantoti 39 informācijas avoti. Author of bachelor work: Aleksandra Beļko. Title of the bachelor's work: “Enriching the vocabulary of 3-4 year olds in science learning”. Objective of the work: theoretically justify and practically explore the possibilities of enriching children's vocabulary in the pedagogical process in pre-school through the field of natural sciences. The first chapter of the study examines the concept of speech, including its characteristics and features from the point of view of educators, psychologists and speech therapists. The close relationship between speech development and vocabulary level is described. The process of speech production is summarised, with particular attention paid to the characteristics of active and passive vocabulary. Attention is paid to the opinion of practitioners as well as to recommendations for vocabulary improvement. The focus was on children's natural inclination and the importance of taking this factor into account in the learning process. The work highlights why a natural inclination towards nature is important for language skills and why this aspect should be taken into account in the learning process. In the second chapter of the study, an empirical study was carried out to analyse children's vocabulary acquisition and speech skill development. Using science-based methods, children's skills were assessed at the beginning and end of the study. Vocabulary assessment and enrichment was carried out through practical tasks focused on science. The tasks were carefully designed to take into account children's natural interest in nature, encouraging them to use new words actively and to build sentences in the process. The empirical study confirmed the hypothesis of successful vocabulary enrichment for 3-4 year olds, which is ensured through the use of tasks appropriate to children's needs and interests, children's active participation in the learning process, as well as regular repetition of new words. Keywords: speech, speech development, vocabulary, science. The bachelor thesis consists of – 54 pages, incl. – 4 tables, 13 – images, 2 – attachments. 39 information sources were used.