5-7 gadus vecu bērnu lasītprasmes apguves motivācijas veicināšana
Author
Kozjurjonoka, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kļava, Gunta
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Irina Kozjurjonoka. Darba nosaukums: 5–7 gadus vecu bērnu lasītprasmes apguves motivācijas veicināšana. Zinātniskā vadītāja: Gunta Kļava. Darba mērķis: izpētīt, kā iespējams veicināt 5–7 gadus vecu bērnu lasītprasmes apguves motivāciju. Bakalaura darba teorētiskajā daļā aprakstītas zinātniskās literatūras atziņas par lasītprasmes attīstībā nozīmīgu faktoru – motivāciju, tās būtības izpratni, analizējot motivācijas attīstības īpatnības 5–7 gadus veciem bērniem. Balstoties uz šī vecumposma bērnu attīstības īpatnībām kontekstā ar lasītprasmes attīstību, aprakstītas vairākas efektīvas stratēģijas bērnu lasītprasmes apguves motivācijas veicināšanai. Lasītprasmes nozīmīgs attīstības periods ir tieši pirmsskolas vecums. Darba empīriskajā daļā veikta pedagogu anketēšana un pedagoģiskais novērojums PII. Tajā secināts, ka veiktā pētījuma mērķa grupas bērniem lasītprasmes līmenis ir zemāks par vidējo, kas norāda uz nepieciešamību lasītprasmes apguves motivācijas veicināšanai. Savukārt pedagogu aptaujā iegūto datu analīze kontekstā ar bērnu lasītprasmes eksperimentālās izpētes datiem ļauj izteikt piedāvājumus konkrētām darbībām, paņēmieniem un metodēm lasītprasmes apguves motivācijas veicināšanai. Darba pētījuma bāze: Pirmsskolas izglītības iestāde “X” (pētījumā piedalījās vecākās grupas pirmsskolas vecuma bērni un PII pedagogi). Pētījuma rezultāti iegūti laika posmā no 2023. gada 15. augusta līdz 18. septembrim. Bakalaura darbs sastāv no divām daļām: teorētisko avotu studijās iegūto secinājumu apraksta un praktiskā pētījuma. Darbam ir 67 lpp., izmantoti 45 literatūras avoti, pievienoti 4 pielikumi. Atslēgas vārdi: lasītprasme, motivācija, metodes, attieksme. Author: Irina Kozjurojonoka. Thesis Title: Promoting Reading Skills Motivation in 5–7-Year-Old Children. Scientific Supervisor: Gunta Kļava. Objective: To explore how motivation for acquiring reading skills in 5–7-year-old children can be enhanced. The theoretical part of the bachelor's thesis describes the findings of scientific literature about an important factor in the development of reading skills - motivation, understanding its essence, analyzing the peculiarities of the development of motivation in 5-7-year-old children. Based on the peculiarities of the development of children of this age in the context of the development of reading skills, several effective strategies for promoting the motivation of children to learn reading skills are described. The preschool age is identified as a crucial period for the development of reading skills. In the empirical part of the thesis, a survey of educators and pedagogical observation at Preschool Educational Institution "X" were carried out. It concludes that the reading level of the children of the target group of the conducted research is below average, which indicates the need to promote the motivation of learning to read. On the other hand The analysis of survey data from educators, in conjunction with experimental research data on children's reading skills, allows making proposals for specific activities, techniques and methods to enhance motivation in reading skills acquisition. Research Base: The study involved the senior groups of preschool-aged children and educators from Preschool Educational Institution. Research Results Obtained: from August 15, 2023, to September 18, 2023. The bachelor's thesis consists of two parts: a description of conclusions derived from studying theoretical sources and a practical research component. Keywords: reading skills, motivation, methods, attitude. The work contains 67 pages, 45 literature sources, and 4 attachments.