• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kavaī jeb mīlīguma kultūra: "Hello Kitty" ietekme uz Japānas kultūru un sabiedrību

Thumbnail
View/Open
306-103121-Rizga_Emilija_er20088.pdf (1014.Kb)
Author
Rizga, Emīlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Priede, Jānis
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba nosaukums ir “Kavaī jeb mīlīguma kultūra: “Hello Kitty” ietekme uz Japānas kultūru un sabiedrību”. Darbā ir aprakstīta kavaī jēdziena nozīme un izveide, kā arī paskaidrotas lietas, kas ir kavaī. Tālāk tika analizēta kavaī kultūras un “Hello Kitty” ietekme uz Japānas kultūru un sabiedrību. Darba mērķis ir izpētīt kavaī kultūras un “Hello Kitty” ietekmi uz japāņu kultūru un sabiedrību, un saprast, kāpēc tie ir kļuvuši par svarīgiem Japānas kultūras elementiem. Kavaī lietas ir vienmēr bijušas Japānas sabiedrības centrā, sākot no Heian perioda. Kavaī kultūra laika gaitā attīstījās un kļuva par nozīmīgu daļu no Japānas kultūras, kas svarīga pašiem japāņiem, lai veidotu saiknes citam ar citu, varētu nomierināties un uzmundrināt sevi ar tās palīdzību, kā arī, lai piesaistītu cilvēkus no ārzemēm apmeklēt Japānu, tā izplatot arī Japānas tradicionālo kultūru un veicinot Japānas ekonomiku. Taču kavaī kultūra var arī veicināt eidžismu un lūkismu. Darba apjoms ir 45 lpp. (neieskaitot titullapu, kopsavilkumu, satura rādītāju, literatūras sarakstu un pielikumu).
 
The title of this bachelor’s thesis is “The Culture of Kawaii or The Culture of Cute: “Hello Kitty” Influence on Japanese Culture and Society”. The term’s kawaii meaning and creation, furthermore things that are kawaii, have been described in this work. In addition to that kawaii culture’s and “Hello Kitty’s” influence on Japanese culture and society have been analyzed. The aim of this work is to analyze kawaii culture’s and “Hello Kitty’s” influence on Japanese culture and society, and understand why they have become important Japanese cultural elements. Kawaii things have always been at the center of Japanese society since the Heian period. Kawaii culture in time evolved and became a significant part of Japanese culture, which is important to Japanese themselves to form connections with each other, to calm and make themselves happy with the help of it, as well as attract foreigners to visit Japan, in such way also spreading Japanese traditional culture and boosting Japanese economy. However, kawaii culture can also promote ageism and lookism. The thesis contains 45 pages (without front page, summary, index, bibliography and appendix).
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68318
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV