• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4.klašu skolēnu dabaszinātņu kompetences attīstīšanas iespējas Latvijā

Thumbnail
View/Open
299-100619-Akmene_Kristine_ka20012.pdf (2.022Mb)
Author
Akmene, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Mihno, Linda
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba tēma ir “4.klašu dabaszinātņu kompetences attīstīšanas iespējas Latvijā”. Tēmas aktualitāte pamatojas ar to, ka dabaszinātņu mācību joma ir nozīmīga vispārējās izglītības sastāvdaļa, kas veicina skolēnu dabaszinātņu kompetences attīstīšanu. Latvija ir starp 10 valstīm ar augstākajiem sasniegumiem 2019. gada TIMSS pētījumā. 2019. gada rezultāti parāda Latvijas skolēnu sasniegumus, mācoties pēc 2014. gada 12. augustā ieviestā valsts pamatizglītības standarta, savukārt TIMSS 2023 rezultātos daļēji atspoguļosies 2018. gada valsts pamatizglītības standarta ieviešanas gaitas ietekme uz skolēnu sasniegumiem. Maģistra darba izstrādes mērķis ir izpētīt 4. klašu skolēnu dabaszinātņu kompetences attīstīšanas iespējas Latvijā, ņemot vērā valsts pamatizglītības standartu, TIMSS ietvaru un mācību līdzekļu saturu, lai izstrādātu ieteikumus politikas veidotājiem skolēnu kognitīvo prasmju uzlabošanai. Tika izmantota literatūras analīzes metode, kontentanalīze, dokumentācijas analīze, datu statistiskā apstrāde. Analizējot mācību līdzekli, tika secināts, ka tas palīdz attīstīt dabaszinātņu kompetences un caurviju prasmes dažādās kognitīvās un satura jomās, tomēr lielākais uzsvars ir uz zināšanu atstāstīšanu un piemēru nodrošināšanu, bet mazākais- uz pamatošanas uzdevumiem, savukārt analizējot TIMSS ietvara satura jomas, lielākais uzdevumu īpatsvars ir Fizikālās zinātnes jomā, bet mazākais- Zemes zinātnēs. Atslēgvārdi: dabaszinības, sākumizglītība, mācību grāmata, darba burtnīca, mācību līdzeklis TIMSS, kontentanalīze, kompetences, kognitīvās prasmes, valsts pamatizglītības standarts
 
Topic: “Possibilities of developing natural science competencies for fourth-graders in Latvia”. Science education is an essential component of general education, fostering students' science competencies. Latvia is among the top 10 countries of highest-achievements in 2019 according to TIMSS study. The results of 2019 reflect the achievements of Latvian students under the state primary education standard introduced in August 12, 2014, while the TIMSS 2023 results will partially reflect the impact of the implementation of the 2018 state primary education standard on students’ achievements. To investigate opportunities of developing fourth-grade students' science competencies in Latvia, considering the state primary education standard, the TIMSS framework, and the content of teaching materials, in order to develop recommendations for policymakers to improve students' cognitive skills. Methods: Literature analysis, content analysis, document analysis, and statistical data processing were used. Analysis of the teaching material revealed that it supports the development of science competencies and cross-curricular skills in various cognitive and content areas. However, the greatest emphasis is on retelling knowledge and providing examples, while the least emphasis is on justification tasks. Analysis of the TIMSS framework content areas showed that the largest proportion of tasks is in the Physical Sciences domain, while the smallest is in Earth Sciences. Keywords: science, primary education, textbook, workbook, teaching material, TIMSS, content analysis, competencies, cognitive skills, state primary education standard.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68387
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV