Akadēmiskā stresa saistība ar augstskolu studentu mācību motivāciju un vecāku audzināšanas stilu
Autor
Balode, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Gaitniece-Putāne, Anda
Datum
2024Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba pētījuma mērķis bija noskaidrot kādas saistības pastāv starp akadēmisko stresu un mācību motivāciju, kā arī starp akadēmisko stresu un kādu no vecāku audzināšanas stiliem. Pētījumā tika iesaistīti 109 Latvijas Universitātes studenti - 78 sievietes un 31 vīrietis vecumā no 19 līdz 45 gadiem. Tika izmantotas trīs aptaujas: Uztvertā akadēmiskā stresa aptauja (Perception of Academic Stress (PAS)) (Bedewy & Gabriel, 2015), Mācību motivācijas aptauja (Academic Motivation Scale (AMS)) (Vallerand et al., 1992) un Vecāku audzināšanas stila aptauja (Parental Authority Questionnaire (PAQ)) (Buri, J. R., 1991). Pētījumā tika secināts, ka autoritārais audzināšanas stils negatīvi korelē ar kopējo uztverto akadēmisko stresu, kā arī ar laika ierobežojuma un spiediena par darāmo skalu. Autoritatīvais audzināšanas stils pozitīvi korelē ar akadēmisko pašnovērtējuma un laika ierobežojuma skalu. Akadēmiskais stress pozitīvi korelē ar iekšējo un ārējo motivāciju, bet negatīvi ar nemotivāciju jeb motivācijas trūkumu. The aim of the bachelor’s research was to find out what kind of correlations exist between academic stress and learning motivation, as well as between academic stress and parenting styles. 109 students of the University of Latvia – 78 women and 31 men aged 19 to 45 – were involved in the study. Three surveys were used: Perception of Academic Stress (PAS) (Bedewy & Gabriel, 2015), Academic Motivation Scale (AMS) (Vallerand et al., 1992) and Parental Authority Questionnaire (PAQ) (Buri, J.R., 1991). The study concluded that authoritarian parenting style is negatively correlated with combined perceived academic stress, as well as with the scale of time constraint and workload pressure scale. Authoritative parenting style is positively correlated to academic self-perception scale and time constraint scale. Academic stress is positively correlated with intrinsic and extrinsic motivation, but negatively with amotivation or lack of motivation.