Show simple item record

dc.contributor.advisorAusters, Ivars
dc.contributor.authorJākobsone, Elīna
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
dc.date.accessioned2025-05-28T01:04:50Z
dc.date.available2025-05-28T01:04:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other101177
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68407
dc.description.abstractPētījuma mērķis ir noskaidrot vērtību, psiholoģiskās labklājības un ētiskas patērētāju uzvedības saistības un vai un cik lielā mērā vērtības un psiholoģiskā labklājība prognozē ētisku patērētāju uzvedību. Pētījuma izlasi veidoja 103 respondenti. Izmantotas trīs aptaujas: Ētiskas patērētāju uzvedības skala (Ethical Minded Consumer Behaviour scale; Sudbury-Riley & Kohlbacher, 2016; Roberts, 1993; Webb et al., 2008); Vides portretu vērtību skala (The Environmental Portrait Value Questionnaire; Bouman et al., 2018); Uzplaukuma skala (Flourishing Scale; Diener et al., 2010, Sadauska & Koļesovs, 2021). Biosfēras un altruistiskās vērtības saistītas pozitīvi ar visu veidu ētiskas patērētāju uzvedības faktoriem – ilgtspējīgu un pārstrādātu preču iegādi, videi kaitīgu un sociāli neatbildīgu uzņēmumu preču boikotu un maksāšanu vairāk par videi draudzīgām precēm. Vienīgais no ētiskas patērētāju uzvedības faktoriem, kas uzrāda statistiski nozīmīgas pozitīvas saistības ar psiholoģisko labklājību ir atteikšanās iegādāties videi nelabvēlīgas preces. Biosfēras vērtības izskaidro ilgtspējīgu un pārstrādātu preču iegādes variāciju, kā arī ir iesaistītas visu pārējo uzvedības aspektu prognozējošajos modeļos. Egoistiskās vērtības prognozē korperatīvās sociālās atbildības boikotu, bet vecums prognozē atteikšanos iegādāties videi labvēlīgas preces. Sievietes norāda, ka ir tendētākas maksāt vairāk par videi nekaitīgām precēm, lai gan ir pieejama lētāka alternatīva.
dc.description.abstractThe study aims to determine the relationship between values, psychological well-being, and ethical consumer behavior and whether values and psychological well-being can predict ethical consumer behavior. The research sample consisted of 103 respondents. Three surveys were used: the Ethical Minded Consume Behavior scale (Sudbury-Riley & Kohlbacher, 2016; Roberts, 1993; Webb et al., 2008); The Environmental Portrait Value Questionnaire (Bouman et al., 2018); Flourishing Scale (Diener et al., 2010, Sadauska & Kolesovs, 2021). Biosphere and altruistic values positively influence all of the ethical consumer behavior factors - buying sustainable and recycled goods, boycotting goods that are environmentally harmful or come from socially irresponsible companies, and paying more for environmentally friendly goods. The only one of the factors of ethical consumer behavior that shows statistically significant positive associations with psychological well-being is the rejection of environmentally harmful goods. Biosphere values explain the variation in the purchase of sustainable and recycled goods and are also involved in predictive models for all other aspects of behavior. Egoistic values predict a boycott of corporate social responsibility, while age predicts refusal to buy environmentally harmful goods. Women self-assess that they pay more for environmentally friendly products, even though a cheaper alternative is available.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectĒtiska patērētāju uzvedība
dc.subjectBiosfēras vērtības
dc.subjectAltruistiskās vērtības
dc.subjectHedoniskās vērtības
dc.subjectEgoistiskās vērtības
dc.titleVērtības un psiholoģiskā labklājība kā ētiskas patērētāju uzvedības prognozētāji
dc.title.alternativeValues and Psychological Well-Being as Predictors of Ethically Minded Consumer Behavior
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record