Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu krāsu uztveres sekmēšana vizuālajā mākslā
Author
Patmalniece, Sanita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Sanita Patmalniece Darba vadītājs: Asoc. Prof. Ilze Briška Kvalifikācijas darba tēma: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu krāsu uztveres sekmēšana vizuālajā mākslā. Pētījuma mērķis: Teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt kā vizuāla māksla pirmsskolā sekmē 5-6 g. vecu bērnu krāsu uztveri. Pētījuma uzdevumi: 1. Noskaidrot krāsu uztveres veidus un kritērijus to analizēšanai 2. Raksturot 5-6 gadus vecu bērnu krāsu uztveres īpatnības; 3. Noskaidrot pedagoģiskās metodes krāsu uztveres sekmēšanā pirmsskolā; 4. Ar empīrisku pētījumu noskaidrot kā krāsu uztvere attīstās vizuālās mākslas nodarbību uzdevumos. Hipotēze: Bērnu krāsu uztveres sekmēšana pirmsskolas vizuālās mākslas nodarbībās būs pozitīva un veiksmīga, ja tiks izmantoti dabas materiāli, rasta iespēja brīvai bērnu iztēlei, dabas parādību, apkārtnes novērošanai, eksperimentiem ar krāsu, brīvai un radošai darbībai. Pētījums tika veikts starp 15 vecākās grupas bērniem PII “X”. Darbs sastāv no trim nodaļām. Pirmajā nodaļā izpētīta krāsu uztvere salīdzinātas un teorētiski analizētas atziņas no dažādiem autoriem, kuri izzināja krāsu uztveres sekmēšanu vizuālajā mākslā. Darba otrajā nodaļā tiek analizēta pedagoda darbība un metodiskās pieejas mācību saturam vizuālajā mākslā. Un trešajā nodaļā veikts empīriskais pētījums ar bērnu darbu analīzi un secinājumiem. Nobeigumā iegūtie pētijuma rezultāti ir apkopoti. Atslēgas vārdi: krāsa, uztvere, vizuālā māksla, pirmsskola. Pētījuma metodes: pedagoģisks vēŗojums un bēŗnu radošo darbu analīze. Author of the work: Sanita Patmalniece Supervisor: Assoc. Prof. Ilze Briška The topic of the qualification work: Encouraging color perception of older preschool children in visual art. The purpose of the study: To theoretically find out and practically check how visual art in preschool contributes to 5-6 years old children. Research tasks: 1. To find out the types of color perception and the criteria for their analysis 2. Describing the peculiarities of color perception of 5-6-year-old children; 3. To find out the pedagogical methods for promoting color perception in preschool; 4. Through an empirical study, find out how color perception develops in the tasks of visual art classes. Hypothesis: Encouraging color perception of older preschool children in visual art classes will be positive and successful if natural materials are used, an opportunity is found for children's free imagination, observation of natural phenomena, surroundings, experiments with color, free and creative activity. The study was conducted among 15 children of the older group of PII “X”. The work consists of three chapters. In the first chapter, color perception is studied, insights from various authors who learned about the encouragement of color perception in visual art are compared and theoretically analyzed. The second chapter of the work analyzes the teacher's activities and methodological approaches to the teaching content in visual arts. And in the third chapter, an empirical study with the analysis and conclusions of children's work is carried out. At the end, the research results are summarized. Key words: color, perception, visual art, preschool. Research methods: pedagogical observation and analysis of children's creative works.