• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Attīstoša mācību vide kā izziņas aktivitātes sekmētāja I izglītības posma bērniem

Thumbnail
View/Open
299-102087-Auzina_Sandra_sv17009.pdf (1.196Mb)
Author
Auziņa, Sandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autors: Sandra Auziņa Kvalifikācijas darba tēma: Attīstoša mācību vide kā izziņas aktivitātes sekmētāja I izglītības posma bērniem Pētījuma mērķis: Izzināt pirmā izglītības posma bērnu izziņas aktivitātes sekmēšanas nosacījumus attīstošā mācību vidē pirmsskolas izglītības iestādē. Kvalifikācijas darbu veido teorētiskā un praktiskā daļa. Darba teorētiskajā daļā tiek veikta mācību vides un izziņas aktivitātes jēdziena un satura analīze pedagogu un psihologu teorijās. Kā arī tiek izzināti attīstošas mācību vides nodrošināšanas principi pirmsskolā un izziņas aktivitātes sekmēšana pirmsskolā. Tiek aplūkots I izglītības posma bērnu raksturojums pētāmā temata aspektā. Praktiskajā daļā tiek veikts pedagoģiskais pētījums par attīstošas mācību vides ietekmi uz bērnu izziņas aktivitātes sekmēšanu pirmsskolā, veicot pedagoģisko izmēģinājuma darbību, apkopojot datus un analizējot iegūto rezultātu. Pētījums izstrādāts ar mērķi noteikt principus kā nodrošināt attīstošu mācību vidi, lai sekmētu pirmsskolas I izglītības posma bērnu izziņas aktivitāti. Pedagoģiskā izmēģinājuma darbība tika veikta, pamatojoties uz bērnu tā brīža interesēm un temata aktualitātēm. Izanalizējot iegūtos rezultātus, tika secināts, ka bērnu izziņas aktivitāte palielinās, ieviešot bērnu ikdienā un redzeslokā līdz šim neredzētas un neikdienišķas lietas. Bērnu izziņas aktivitāte īpaši palielinājās dabaszinātņu mācību jomas aktivitātēs. Atslēgas vārdi: izziņa, izziņas aktivitāte, attīstoša mācību vide, pirmsskolas pirmais izglītības posms. Darba apjoms: 38 lpp., 20 att., 4 tab., izmantotas 18 literatūras un citu avotu vienības.
 
Author of the Qualification work: Sandra Auziņa Subject of qualification work: Developing learning environments as a facilitator of cognitive activity for children in Phase I of education. Objective of the study: to explore the conditions for promoting the cognitive activity of children in the first stage of education in a developing educational environment in a pre-school educational institution. The qualification work shall consist of the theoretical and practical part. The theoretical part of the work shall perform an analysis of the concept and content of the study environment and cognitive activity in theory of teachers and psychologists. As well as the principles of ensuring a developing learning environment in pre-school and promotion of cognitive activity in pre-school are known. The characteristics of children in Phase I in terms of subject matter are considered. A pedagogical study on the impact of a developing learning environment on the promotion of child cognition activity in pre-school, performing pedagogical pilot activity, collecting data and analysing the result obtained, shall be performed in the practical part. The study is designed to establish principles for ensuring a developing learning environment in order to promote the cognitive activity of children in the pre-primary phase I education. The pedagogical pilot action was carried out on the basis of the children's interests at the moment and the current issues of the subject. An analysis of the findings concluded that child cognition activity is increasing by introducing things that have never been seen and commonplace in the day-to-day and sight of children. Children's cognitive activity increased particularly in activities in the field of science education. Keywords: cognition, cognitive activity, developing learning environment, first phase of pre-school education. Work volume: 38 pages, 20 images, 4 tables, 18 units of literature and other sources used.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68479
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV