4-5 gadīgu bērnu digitālo prasmju attīstīšana ar digitālajiem rīkiem mācību procesā
Author
Rozentāle, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Baranova, Sanita
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: 4-5 gadīgu bērnu digitālo prasmju attīstīšana ar digitālajiem rīkiem mācību procesā. Darba autore: Kristīne Rozentāle Kvalifikācijas darba mērķis: pētīt 4-5 gadu vecu bērnu, digitālo prasmju attīstīšanu ar digitālajiem rīkiem pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Darbs sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas. Teorētiskajā daļā tika analizēta zinātniskā literatūra par digitālajām tehnoloģijām pirmsskolā un pieejamiem materiāliem pedagogiem, kā ar to palīdzību veicināt bērnu attīstību un motivāciju. Praktiskajā daļā tika pētīts, kā ar digitālo tehnoloģiju palīdzību tiek attīstītas digitālās prasmes bērniem. Tika noskaidrots pirmsskolas iestādes x pedagogu viedoklis par digitālo tehnoloģiju iekļaušanu mācību procesā. Pētījumā piedalījās 18 bērni vecumā no 4-5 gadiem un 11 pedagogi no izvēlētās iestādes, kur tika veikts pētījums. Tika izstrādāti novērošanas kritēriji, pēc kuriem bērni tika novērtēti pētījuma sākumā un tiem pakārtoti tika veikts pedagoģiskais darbs, lai veicinātu digitālo prasmju attīstīšanu. Pētījuma laikā bērniem tika piedāvātas daudzveidīgas digitālās tehnoloģijas un materiāli, kas integrēti dažādās mācību jomās. Bērni pildīja dažādus uzdevumus, kas sasaistīti ar mēneša tematu un sasniedzamajiem rezultātiem. Pedagogiem uzdoti jautājumi, lai noskaidrotu viedokli par digitālo tehnoloģiju izmantošanu pirmsskolā; kādi rīki ir pieejami pirmsskolā un cik attīstītas ir pedagogu prasmes ar tām darboties. Apkopojot pētījuma rezultātus, var secināt, ka izmantotās metodes ir iedarbīgas un ar digitāliem rīkiem ir iespējams veicināt digitālo prasmju apguvi bērniem, jo tās padara mācību procesu aizraujošāku un bērnam saistošu. Taču, lai tās apgūtu pilnvērtīgi, pedagogiem jāturpina sevi pilnveidot un apgūt jaunas prasmes, lai piedāvātu interesantu mācību saturu, iesaistot pieejamās digitālās tehnoloģijas pirmsskolā. Atslēgas vārdi: digitālās tehnoloģijas, digitālā pratība, digitālās prasmes pirmsskolā The topic of the qualification work: developing the digital skills of 4-5-year-old children with digital tools in the learning process. Author of the work: Kristine Rozentāle The purpose of the qualification work: To study the development of digital skills of 4-5-year-old children with digital tools in the preschool pedagogical process. The work consists of a theoretical and a practical part. In the theoretical part there was analyzed the scientific literature on digital technologies in preschool and available materials for teachers. How to promote children’s development and motivation with their help. In the practical part, it was studied how digital skills are developed in children with the help of digital technologies. The opinion of preschool institution x pedagogues on the inclusion of digital technologies in the learning process was ascertained. In the research participated 18 children from 4 to 5 years of age and 11 teachers from the selected institution where the study was conducted. Observational criteria were developed, according to which the children were assessed at the beginning of the study, and pedagogical work was carried out after them to promote the development of digital skills. During the study, a variety of digital technologies and materials integrated into different learning areas were offered to children. The children performed various tasks related to the theme of the month and necessary results to be achieved. Questions were asked to educators to find out their opinion about the use of digital technologies in preschool. What tools are available in preschool and how developed are the teachers’ skills in working with them. Summarizing the results of the study, it can be concluded that the methods used are effective. With digital tools it is possible to promote the acquisition of digital skills for children, as they make the learning process more exciting and engaging for the child. However, in order to learn them fully, educators must continue to improve themselves and learn new skills in order to offer interesting learning content, involving available digital technologies in preschool. Keywords: digital technologies, digital literacy, digital skills in preschool.