Skolēnu uzvedņu pratība zināšanu konstruēšanai mākslīgā intelekta teksta ģenerēšanas rīkos
Author
Rūdolfa, Astra
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Daniela, Linda
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Astras Rūdolfas maģistra darbs izglītības zinātņu nozarē “Skolēnu uzvedņu pratība zināšanu konstruēšanai mākslīgā intelekta teksta ģenerēšanas rīkos” izstrādāts Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes “Tehnoloģiju inovācijas un dizains izglītībai” studiju programmas ietvaros profesores Lindas Danielas vadībā. Šī maģistra darba mērķis ir izstrādāt un aprobēt metodiskos materiālus par mākslīgo intelektu (MI) un uzvedņu veidošanu, izmantojot MI teksta ģenerēšanas rīku ChatGPT mērķtiecīgā zināšanu konstruēšanas procesā. Darbs sastāv no ievada un trīs nodaļām – pirmās divas veltītas teorētiskās literatūras analīzei, bet trešajā nodaļā apkopoti empīriskā pētījuma rezultāti. Pirmajā nodaļā analizēta MI nozare, tās pieaugošā loma izglītībā un skaidrota MI teksta ģenerēšanas rīku funkcionalitāte, secinot, ka MI izglītībā ir jauns un daudzsološs risinājums, kas sola personalizētu pieeju skolēniem un praktisku palīdzību skolotājiem, taču tas ir arī jauns digitālās pratības izaicinājums gan pedagogiem, gan skolēniem. Darba otrā nodaļa ir veltīta teorētiskās literatūras analīzei, analizējot, kas ir uzvedne dažādos MI rīkos, un pētot uzvedņu pratību darbā ar MI teksta ģenerēšanas rīkiem. Tiek analizēts MI teksta ģenerēšanas rīku potenciāls zināšanu konstruēšanai un skatīti MI teksta ģenerēšanas rīku radītie riski skolēna zināšanu konstruēšanai, secinot, ka uzvedņu pratība ir jauns pētniecības lauks izglītībā, analizējot kompleksas prasmes, kas nepieciešamas lietotājam mijiedarbojoties ar MI rīkiem, t. sk. teksta ģenerēšanas rīkiem. Trešajā nodaļā aprakstīts pētījuma dizains, izmantotās metodes un analizēti pētījuma gaitā iegūtie dati par skolēnu attieksmi pret MI un viņu paradumiem MI teksta ģenerēšanas rīka ChatGPT izmantošanā. Pēc tam aprakstīts izstrādāto metodisko materiālu sagatavošanas un aprobācijas process. Metodiskie materiāli skolotājiem sagatavoti par MI rīku izmantošanu, lai veicinātu skolēnu uzvedņu pratības pilnveidi, mijiedarbojoties ar MI teksta ģenerēšanas rīkiem. Darba noslēgumā autore veikusi secinājumus un izstrādājusi ieteikumus, atbildot uz izvirzīto pētniecisko jautājumu. Darbā ir iekļauti 25 attēli un 17 tabulas, darbā ir atsauces uz 123 bibliogrāfijas vienībām un pievienoti 10 pielikumi. Astra Rūdolfa's master's thesis in the field of educational sciences, titled "Students' Prompt Literacy in Artificial Intelligence Text Generation Tools for Knowledge Construction" was developed within the "Technology Innovations and Design for Education" program at the Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Latvia, under the supervision of Professor Linda Daniela. The aim of this master's thesis is to develop and validate methodological materials on AI and prompt literacy, specifically for using the AI text generation tool ChatGPT, to facilitate a targeted knowledge construction process. The work consists of an introduction, three chapters, where the first two are dedicated to the analysis of theoretical literature, and the third chapter compiles the results of empirical research. The first chapter examines the field of AI, specifically its expanding role in education, and details the functionality of AI text generation tools. It concludes that AI represents a novel and promising solution in education, offering a personalized approach for students and practical support for teachers. The second chapter of the work focuses on analyzing theoretical literature to explore the concept of a prompt in generative AI tools and investigates prompt literacy in the context of AI text generation tools. The chapter assesses both the potential of AI text generation tools for facilitating knowledge construction and the risks they pose to students’ learning. It concludes that prompt literacy represents an emerging field of research in education, examining the skills users need when interacting with AI tools. The third chapter outlines the research design, methodologies employed, and data analysis concerning students' attitudes towards AI and their usage patterns of the AI text generation tool, ChatGPT. It then details the preparation and approval processes of the methodological materials developed. These materials are designed to aid teachers in using AI tools to enhance students' prompt literacy through interaction with AI text generation tools. In conclusion, the author has drawn insights and formulated recommendations based on the research question addressed in the study. The work includes 25 images and 17 tables, with references to 123 bibliography items and includes 10 appendices.