Dejošanas saistība ar telpisko uztveri un emociju regulāciju
Author
Kolča, Emīlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis ir izpētīt dejošanas ietekmi uz vizuāli telpiskajiem procesiem un emociju regulāciju. Tika veikti 3 telpisko spēju testi (mentālās rotācijas, Santa Barbara virziena izjūtas (SBSOD), perspektīvas uztveres) un pielietots Ženēvas emociju aplis. Rezultāti liecina, ka iesaistoties dejošanas nodarbībās, tam ir pozitīva ietekme gan uz vizuālo telpisko izpratni, gan emocionālo regulējumu. Dejotājiem ir uzlabotas telpiskās izziņas spējas, par ko liecina viņu izcilais sniegums mentālās rotācijas un perspektīvas uztveres testu uzdevumos. Turklāt šķiet, ka deja veicina pozitīvu emocionālu pieredzi un stabilākus emocionālos profilus, lai gan tās efektivitāte noteiktu negatīvo emociju mazināšanā var būt ierobežota. Šie rezultāti izceļ iespējamos kognitīvos un emocionālos ieguvumus, iesaistoties deju nodarbībās ilgtermiņā. Darbs sastāv no 64 lappusēm un 13 attēliem. The aim of the study is to investigate the effects of dancing on visual spatial processes and emotion regulation. 3 tests of spatial abilities (mental rotations, Santa Barbara sense of direction (SBSOD), perspective perception) were performed and the Geneva circle of emotions was applied. The results show that participating in dance classes has a positive effect on both visual spatial awareness and emotional regulation. Dancers have enhanced spatial cognitive abilities, as evidenced by their superior performance on mental rotation and perspective perception test tasks. In addition, dance appears to promote positive emotional experiences and more stable emotional profiles, although its effectiveness in reducing certain negative emotions may be limited. These results highlight the potential cognitive and emotional benefits of engaging in dance classes over the long term. The BA thesis consists of 64 pages and 13 images.