• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

15-16 GADUS VECU PUSAUDŽU VIEDIERĪCĒS PAVADĪTĀ EKRĀNA LAIKA SAISTĪBA AR BRĪVĀ LAIKA AKTIVITĀTĒM, ĀRPUSKLASES INTEREŠU IZGLĪTĪBU, UZVEDĪBAS PROBLĒMĀM UN MĀCĪBU SASNIEGUMIEM

Thumbnail
View/Open
299-103141-Rackovska_Inga_pm11174.pdf (399.0Kb)
Author
Račkovska, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai ekrānlaiks ir saistīts ar mazāku fizisko aktivitāti brīvajā laikā, mazāku iesaisti ārpus klases interešu izglītības nodarbībās, zemākiem mācību sasniegumiem un vairāk izteiktām internalizētām un eksternalizētām uzvedības problēmām pusaudžiem, vai pastāv saistība starp ekrānā veikto aktivitāšu laiku un fizisko aktivitāti brīvajā laikā, iesaisti ārpusklases interešu izglītības nodarbībās, mācību sasniegumiem un internalizētajām un eksternalizētajām uzvedības problēmām, vai pastāv atšķirības ekrānlaika, mācību sasniegumu un uzvedības problēmu rādītājos pusaudžiem ar un bez iesaistes ārpusklases interešu izglītībā. Pētījumā piedalījās 105 pusaudži vecumā no 15 līdz 16 gadiem. Pētījumā izmantotās metodes: brīvā laika aktivitātes, iesaiste ārpusklases izglītības nodarbībās, tekošā mācību gada vidējā atzīme ballēs (pēc e-klases ierakstiem), pašnovērtētais ekrānlaiks viedtālrunī, Ahenbaha jaunieša pašnovērtēšanas aptaujas internalizētās un eksternalizētās uzvedības skalu jautājumi. Iegūtie rezultāti rāda, ka nepastāv statistiski nozīmīga saistība starp lielāku ekrānlaiku un mazāku fizisko aktivitāti, mazāku iesaisti ārpus klases interešu izglītības nodarbībās, zemākiem mācību sasniegumiem un lielākām uzvedības problēmām. Tomēr analizējot ekrānlaikā veiktās aktivitātes, var secināt, ka pastāv statistiski nozīmīga saistība starp lielāku ekrānlaiku veicot sociālo tīklu aktivitātes un lielākām internalizētajām problēmām, lielāku ekrānlaiku izglītošanās aktivitātēm un augstākiem mācību sasniegumiem, un lielākām internalizētajām uzvedības problēmām. Tāpat tika konstatēta statistiski nozīmīga saistība starp lielāku ekrānlaiku radošās aktivitātēs un lielāku dalību interešu izglītībā, lielāku ekrānlaiku veselības aktivitātēs un lielāku fizisko aktivitāšu skaitu, kā arī lielāku ekrānlaiku ceļošanas aktivitātēs un augstākiem mācību sasniegumiem. Statistiski nozīmīgas atšķirības starp pusaudžiem, kuri ir iesaistīti ārpusinterešu izglītībā un tiem, kuri nav pastāv veicot radošās ekrānlaika aktivitātes. Pusaudži, kuri ir iesaistīti ārpusinterešu izglītībā, vairāk laika pavada radošās ekrānlaika satura aktivitātēs.
 
The study aimed to determine whether screen time is associated with less physical activity during free time, less involvement in extracurricular activities, lower academic achievements, and more pronounced internalizing and externalizing behavior problems in adolescents. It also examined the relationship between the time spent on different screen activities and physical activity, involvement in extracurricular activities, academic achievements, and internalizing and externalizing behavior problems. Additionally, it assessed differences in screen time, academic achievements, and behavior problems among adolescents with and without involvement in extracurricular activities. The study involved 105 adolescents aged 15 to 16 years. The methods used in the study included assessments of free time activities, involvement in extracurricular education, current academic year average grades (from e-class records), self-reported screen time on smartphones, and the Achenbach Youth Self-Report for internalizing and externalizing behavior problems. The results indicated no statistically significant association between greater screen time and less physical activity, less involvement in extracurricular activities, lower academic achievements, and more behavior problems. However, when analyzing specific screen activities, significant associations were found: greater screen time on social network activities was linked to more pronounced internalizing problems, greater screen time on educational activities was associated with higher academic achievements and more internalizing behavior problems. Additionally, significant associations were found between greater screen time on creative activities and higher participation in extracurricular education, greater screen time on health activities and more physical activity, and greater screen time on travel activities and higher academic achievements. Statistically significant differences were observed between adolescents involved in extracurricular education and those not involved in terms of creative screen activities; adolescents involved in extracurricular education spent more time on creative screen content activities.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68551
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV