• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Proporcionālās un attiecību spriešanas veicināšana Vizuālās mākslas stundās sākumskolā

Thumbnail
View/Open
299-103227-Grinhofa_Liene_lr08137.pdf (4.073Mb)
Author
Grīnhofa, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbā Proporcionālās un attiecību spriešanas veicināšana vizuālās mākslas stundās sākumskolā Liene Grīnhofa pētīja vizuālās mākslas un matemātikas starpdiciplinārās integrācijas iespējas. Ministru kabineta 747. noteikumu par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības paraugiem 6. pielikuma 4. 2. 4. punktā un 4. pielikuma 1.2. punktā sasniedzamo rezultātu plānos no 4. līdz 6. klasei ir iekļauti temati par proporcijām matemātikā un par proporcijām kā kompozīcijas izteiksmes līdzekli vizuālajā mākslā. Bakalaura darbā tiek apskatītas šo tematu integrācijas iespējas un pētīts jautājums, vai proporciju temata apgūšana vizuālās mākslas stundās var uzlabot skolēnu proporcionālās un attiecību spriešanas prasmes matemātikā. Darbam ir divas daļas – pirmajā tiek analizēta teorētiskā un metodiskā literatūra par proporcionālo un attiecību spriešanu, tās saistību ar vizuālo mākslu un novērtēšanas iespējām, otrajā daļā ir aprakstīts veiktais pētījums. Pētījumā piedalījās 27 skolēni, kas mācās 5. klasē. Ar pētījumu saistītās nodarbības notika vizuālās mākslas stundu ietvaros — 5 nedēļas pēc kārtas, 2 akadēmiskās stundas nedēļā. Pirms pirmās nodarbības un pēc pēdējās nodarbības skolēni veica testu proporcionālās un attiecību spriešanas līmeņa noteikšanai. Pēc nodarbībām vizuālās mākslas stundās par proporcijām un attiecībām nepiemērots saskaitīšanas darbību pielietojums jeb aditīvās domāšanas pazīmes samazinājās par 8 gadījumiem, bet uzlabojumus skolēnu matemātiskajās prasmēs nevarēja konstatēt. Darbam ir 60 lapas, 8 attēli un tabulas, 7 pielikumi, darbā ir apskatītas 52 bibliogrāfiskās vienības.
 
In the paper Impoving ratio and proportional reasoning in visual arts lessons in elementary school Liene Grīnhofa explored opportunities of integration of visual arts and mathematics. The 747th Regulation of the Cabinet of Ministers On the standard of basic education and samples of basic education, Annex 6, Point 4.2.4 and Annex 4, Point 1.2. define plans for the acchievable results from 4th to 6th grades that include topics about proportions in mathematics and about proportions as a means of compositional expression in visual art. This bachelor's thesis examines the integration possibilities of these topics and investigates the question of whether learning the topic of proportions in visual art classes can improve the student's proportional and ratio reasoning skills in mathematics. The reaserch has two parts. The first part analyzes the theoretical and methodological literature on proportional and relational reasoning, its connection with visual art and evaluation possibilities. The second part describes the conducted research. 27 5th grade students participated in the study. The lessons related to the study took place within the framework of visual arts classes - 5 consecutive weeks, 2 academic hours per week. Before the first lesson and after the last lesson, students took a test for determining proportional and and ratio reasoning. After the lessons in visual arts on proportions and ratios, the use of addition operations unsuitable for proportion tasks decreased by 8 cases in the math test, i.e. patterns of additive reasoning decreased, yet no improvement could be detected in the students' mathematical skills. This bachelor's thesis work has 60 pages, 8 figures and tables, 52 bibliographic items and 7 appendices.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68563
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV