• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mākslīgā intelekta (AI) rīku izmantošana matemātikas skolotāja darbā

Thumbnail
View/Open
299-103853-Eltermane_Ieva_ie23011.pdf (2.536Mb)
Author
Eltermane, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kumerdanka, Aira
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Šis diplomdarbs aplūko mākslīgā intelekta (AI - artificial intelligence, ang.val.) integrāciju izglītības sistēmā, īpaši koncentrējoties uz matemātikas skolotāju darbību. Ņemot vērā AI tehnoloģiju straujo attīstību un to pieaugošo nozīmi izglītībā, šis darbs piedāvā detalizētu metodisko materiālu, kas palīdzēs skolotājiem efektīvi izmantot AI rīkus savā ikdienas darbā. Darba mērķis ir izstrādāt metodisko materiālu par MI rīku izmantošanu matemātikas skolotāja darbā, lai uzlabotu mācību procesu un ietaupītu laiku. Pētījuma gaitā tika veikta AI rīku analīze, aptaujas un intervijas ar skolotājiem, lai izvērtētu šo rīku potenciālu tematisko plānu izveidē, mācību stundu plānošanā un stundas satura izveidošanā. Diplomdarbs sastāv no piecām nodaļām. Pirmajā nodaļā tiek apskatīti AI teorētiskie aspekti un tā nozīme izglītībā. Otrajā nodaļā tiek analizēts AI rīku pielietojums matemātikas priekšmetā, sniedzot praktisku piemēru analīzi. Trešajā nodaļā ir iekļauta skolotāju pieredzes analīze, balstoties uz aptauju un interviju rezultātiem. Ceturtajā nodaļā tiek veikts pārskats par AI lietderību matemātikas skolotāja darbā, savukārt piektajā nodaļā aprakstīts izveidotais metodiskais materiāls. Nobeigumā apkopoti pētījuma secinājumi un sniegti ieteikumi. Atslēgas vārdi: mākslīgais intelekts, izglītība, matemātikas skolotājs, temata plāns, stundas plāns, metodiskais materiāls, skolotāju apmācība.
 
This thesis explores the integration of artificial intelligence (AI) into the education system, with a specific focus on the work of mathematics teachers. Given the rapid development of AI technologies and their increasing importance in education, this work provides a detailed methodological guide to help teachers effectively use AI tools in their daily work. The aim of the thesis is to develop a methodological guide for the use of AI tools in the work of mathematics teachers to improve the learning process and save time. During the study, an analysis of AI tools was conducted, along with surveys and interviews with teachers to evaluate the potential of these tools in creating thematic plans, lesson planning, and lesson content development. The thesis consists of five chapters. The first chapter discusses the theoretical aspects of AI and its significance in education. The second chapter analyzes the application of AI tools in mathematics, providing a practical example analysis. The third chapter includes an analysis of teachers' experiences based on survey and interview results. The fourth chapter provides an overview of the usefulness of AI in the work of mathematics teachers, while the fifth chapter describes the developed methodological guide. The conclusion summarizes the research findings and provides recommendations. Keywords: artificial intelligence, education, mathematics teacher, thematic plan, lesson plan, methodological guide, teacher training.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68589
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV