Atbalsta metodiskie līdzekļi izglītojamiem ar redzes traucējumiem vēstures stundās 9. klasē
Author
Timofejevs, Romans
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Marsone, Staņislava
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma: Atbalsta metodiskie līdzekļi izglītojamiem ar redzes traucējumiem vēstures stundās 9. klasē. Darba autors: Romans Timofejevs. Darba vadītāja: Doc., Dr. paed., Mg. hist. Staņislava Marsone. Pētījuma mērķis ir analizēt Speciālās pedagoģijas apakšnozari, kas risina izglītojamo ar smagiem redzes traucējumiem un neredzību mācību, izglītības procesa organizācijas, sociālās adaptācijas un audzināšanas problēmas. Bakalaura darba teorētiskajā daļā tika analizēta un apkopota informācija par bērnu vājredzības un neredzības cēloņiem, izpausmēm un pedagoģiskām iespējām. Kā arī tika aprakstītas 16 - 18 gadu vecumā jauniešu vecumposma īpatnības. Pedagogam, plānojot mācības, jāņem vērā skolēnu individuālās īpatnības, viņu redzes līmenis, slimības īpatnības un citi faktori. Pedagogam aktīvi jāizmanto dažādi tehniskie līdzekļi, piemēram, datorprogrammas ar runas sintēzi, Braila raksta displeji, dzirdes ierīces un citi, lai nodrošinātu piekļuvi informācijai un mācību līdzekļiem. Empīriskajā pētījuma daļā tika veikts pedagoģiskais vērojums pamatskolās izglītības iestādē, lai noskaidrotu skolēnu vajadzības un kā var pielāgot mācību materiālus attiecīgam mācību stundām. Pētījuma veikšanas laikā tika secināts, ka skolēnu vajadzības pēc mācību materiāliem ir nepieciešams pielāgot, individuāli pēc to spējām un veselības īpatnībām. Darba struktūra: ievads, teorētiskā un empīriskā daļa, secinājumi un ieteikumi Atslēgas vārdi: Atbalsta līdzekļi, redzes traucējumi, tiflopedagoģija, pamatskola. Braila raksts, baltais spieķis, orientēšanās un mobilitāte, redzes traucējumi, vājredzība. Theme of the bachelor thesis: Methodological support tools for visually impaired students for history lessons in Grade 9 Author of work: Romans Timofejevs. Supervisor: Doc., Dr. paed., Mg. hist. Dr. Stanislava Marsone. The aim of the study is to analyse the sub-discipline of Special Education, which deals with the problems of teaching, organisation of the educational process, social adaptation, and education of pupils with severe visual impairment and blindness. In the theoretical part of the bachelor thesis the information on the causes, manifestations and pedagogical possibilities of visual impairment and blindness in children was analysed and summarised. The age characteristics of young people aged 16-18 were also described. The teacher should take into account the individual characteristics of pupils, their level of vision, the nature of their illness and other factors when planning teaching. The teacher should make active use of various technical means, such as computer programmes with speech synthesis, Braille displays, hearing devices, etc., to ensure access to information and learning resources. In the empirical part of the study, pedagogical observation was carried out in primary schools in an educational institution to find out the needs of the learners and how the learning materials can be adapted to the respective lessons. During the research, it was concluded that the needs of pupils for learning materials need to be adapted individually according to their ability and health. Structure of the work: introduction, theoretical and empirical part, Keywords: Aids, visual impairment, tiflopedagogy, primary school. Braille, white cane, orientation and mobility, visual impairment, low vision.