Pašsavainošanās uzvedības profilakse un korekcija agrīnajā pirmsskolas vecumā bērniem ar autiskā spektra traucējumiem ģimenē un iekļaujošās izglītības kontekstā
Author
Davidova, Viktorija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Pašsavainojoša uzvedība ir būtiska problēma agrīnajā vecumā bērniem ar autiskā spektra traucējumiem gan ģimenes, gan izglītības vidē. Maģistra darba “Pašsavainošanās uzvedības profilakse un korekcija agrīnā pirmsskolas vecumā bērniem ar autiskā spektra traucējumiem ģimenē un iekļaujošās izglītības kontekstā” mērķis ir izvērtēt pieejamās stratēģijas šīs uzvedības mazināšanai, balstoties uz Lietišķās uzvedības analīzes un Denveras modeļa pieejām. Teorētiskajā daļā aplūkotas intervences iespējas starptautiskajā praksē. Empīriskajā daļā tiek izpētītas Latvijas ABA speciālistu intervijas, kā arī gadījumi uzvedības korekcijā, izmantojot Funkcionālās komunikācijas apmācību. Pētījuma rezultāti apstiprina uzvedības intervenču efektivitāti, vienlaikus uzsverot sadarbības nozīmi starp ģimenēm, izglītības iestādēm un ABA centriem, lai veiksmīgi risinātu pašsavainošanās problēmas un nodrošinātu atbalstošu vidi bērniem ar AST. Tek izstrādāti praktiski ieteikumi. Self-injurious behavior is a major problem in the early years of preschool for children with autism spectrum disorders within both family and inclusive education settings. The master thesis " Prevention and Correction of Self-Harm Behaviour in Early Childhood for Children with Autism Spectrum Disorders in the Family and Inclusive Education " aims to evaluate strategies for preventing and reducing this behavior, based on the Applied Behavior Analysis and Early Start Denver Model approaches. The theoretical part provides an overview of international practices for self-injurious behavior interventions. The empirical part analyzes interviews with ABA professionals from Latvia and evaluates case studies that implement Functional Communication Training as a key intervention strategy. The case studies confirm the effectiveness of behavioral interventions and highlight the importance of cooperation between families, educational institutions, and ABA centers in providing a safe environment for children with ASD. Practical recommendations have been developed. Keywords: autism spectrum disorder; early childhood; self-injurious behavior; applied behavior analysis; Early Start Denver Model; behavioral interventions; supportive environment; Functional Communication Training.