Pirmsskolas skolotāju efektīva profesionālās kompetences pilnveide iekļaujošajā izglītībā
Author
Grigaļuna, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Nīmante, Dita
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā “Pirmsskolas skolotāju efektīva profesionālās kompetences pilnveide iekļaujošajā izglītībā” zinātniskajā literatūrā pētīta pirmsskolas skolotāju profesionālās kompetences pilnveide iekļaujošajā izglītībā, raksturojot pirmsskolas skolotāja profilu iekļaujošajā izglītībā un efektīvas profesionālās kompetences pilnveides kritērijus. Mērķis - teorētiski izpētīt un empīriski pārbaudīt pirmsskolas skolotāju efektīvas profesionālās kompetences pilnveidi iekļaujošajā izglītībā. Empīriskajā pētījumā izmantotas kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes, lai identificētu pirmsskolas skolotāju vajadzības un izaicinājumus, ar ko skolotāji saskaras iekļaujošās izglītības kontekstā. Veikta pirmsskolas skolotāju anketēšana un padziļinātas intervijas ar pirmsskolu vadības pārstāvjiem, lai noskaidrotu profesionālās kompetences pilnveides iekļaujošajā izglītībā efektivitāti, ņemot vērā pirmsskolas skolotāju mācīšanās vajadzības. Autore secināja, ka efektīvas profesionālās kompetences pilnveides pamatā ir pirmsskolas skolotāju mācīšanās vajadzības iekļaujošajā izglītībā, kas ir atšķirīgas gan starp pirmsskolu skolotājiem individuālā līmenī, gan arī vērojamas atšķirības starp dažādām pirmsskolām. Rezultāti norāda, ka pirmsskolas skolotājiem nav aktuāli pilnveidot profesionālo kompetenci, lai iekļautu īpaši talantīgus bērnus vai bērnus ar dzirdes, kustību, redzes traucējumiem. Pētījuma rezultātā autore secināja, ka esošo pirmsskolas skolotāju profesionālās kompetences pilnveidi iekļaujošajā izglītībā nevar raksturot kā efektīvu, jo tikai dažreiz vai nekad tiek ievēroti tādi kritēriji, kā izmaiņas bērnu individuālajos sasniegumos profesionālās kompetences pilnveides ietekmē, ilgstoša iesaiste mācību programmās, iespēja vērot kvalitatīvu iekļaujošo praksi, atgriezeniskās saites nodrošināšana ar programmu īstenotājiem un visa kolektīva mācīšanās. Maģistra darbs sastāv no 3 nodaļām, 9 apakšnodaļā, secinājumiem un diskusijas. Iekļautas 10 tabulas, 13 attēli, pievienoti 6 pielikumi. Maģistra darba apjoms ir 96 lapaspuses. Izmantoto informācijas avotu saraksts ietver 84 avotus. Maģistra darbs izstrādāts LU PPMF īstenotajā Valsts pētījumu programmas “Izglītība” projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001 "Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā" ietvaros. Atslēgvārdi: pirmsskolas skolotāji, mācīšanās vajadzības, iekļaujošā izglītība, profesionālās kompetences pilnveide. In the master's thesis "Effective development of professional competence of preschool teachers in inclusive education", the development of professional competence of preschool teachers in inclusive education is studied in the scientific literature, characterizing the profile of a preschool teacher in inclusive education and the criteria of effective professional competence improvement. The goal is to theoretically investigate and empirically test the development of effective professional competence of preschool teachers in inclusive education. The empirical study uses qualitative and quantitative methods to identify the needs and challenges faced by pre-service teachers in the context of inclusive education. Questionnaires of preschool teachers and in-depth interviews with representatives of preschool management were conducted to find out the effectiveness of professional competence improvement in inclusive education, considering the learning needs of preschool teachers. The author concluded that effective development of professional competence is based on the learning needs of preschool teachers in inclusive education, which are different both among preschool teachers on an individual level, and differences can also be observed between different preschools. The results indicate that it is not relevant for preschool teachers to improve their professional competence to include especially talented children or children with hearing, movement, and visual impairments. As a result of the research, the author concluded that the improvement of the professional competence of existing preschool teachers in inclusive education cannot be described as effective, because such criteria as changes in children's individual achievements under the influence of the improvement of professional competence, long-term involvement in teaching programs, the opportunity to observe high-quality inclusive practice, providing feedback to program implementers and overall collective learning are only sometimes or never observed. The master's thesis consists of 3 chapters, 9 subsections, conclusions and discussion. Includes 10 tables, 13 figures, 6 appendices. The volume of the master's thesis is 96 pages. The list of used information sources includes 84 sources. The master's thesis was developed in the project no. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001 "Development of evidence-based solutions for the effective improvement of professional competence of adults and evaluation of the transfer of its results to practice in Latvia". Keywords: preschool teachers, learning needs, inclusive education, development of professional competence.