2-3 gadus vecu bērnu pilsoniskās līdzdalības sekmēšana tehnoloģiju mācību jomā
Author
Langzama, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Lai bērns izaugtu par atbildīgu pilsoni, pilsoniskās līdzdalības prasmes ir jāapgūst jau agrīnajā vecumā. Pirmsskolas iestādēs ikdienā šīs prasmes sāk apgūt ievērojot noteikumus, mācoties saprast citus, rīkojoties videi draudzīgi. Tieši pirmsskolās sāk ieviest un praktizēt labas pilsoniskās prasmes. Kvalifikācijas darba nosaukums: “2-3 gadus vecu bērnu pilsoniskā līdzdalība sekmēšana tehnoloģiju mācību jomā”. Darba autore: Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes studente Inga Langzama. Darba mērķis: noskaidrot teorētiski un empīriski 2-3 gadus vecu bērnu pilsoniskās līdzdalības sekmēšanas iespējas tehnoloģiju mācību jomā. Darbs sastāv no ievada, divām daļām, pirmajā daļā ir trīs apakšnodaļas, otrajā daļā ir divas apakšnodaļas, secinājumiem, literatūras un avota saraksta un pielikuma. Teorētiskajā daļā aplūkoti materiāli par pilsonisko līdzdalību, tehnoloģiju mācību jomas saturu pirmsskolas izglītībā, pētīšanas metodes un 2-3 gadus vecu bērnu vecumposms. Pētījuma daļā tika analizēti X pirmsskolas izglītības iestādes 14 2-3 gadus vecu bērnu darbības tehnoloģijas mācību jomā, pēc izvirzītajiem kritērijiem. Tika izstrādāts 3 aktivitāšu plāni, bērnu pilsoniskās līdzdalības prasmju sekmēšanai tehnoloģijas mācību jomā, izveidotas atgādnes, veicinot prasmes attīstīšanu. Pēc aktivitāšu novadīšanas, tika veikta atkārtota novērošana. Iegūtie dati pirms un pēc pētījuma tika salīdzināti, analizēti. Rezultāti atspoguļo redzamas pilsoniskās līdzdalības prasmes iezīmes, kuras nepieciešams turpināt attīstīt. Secinājums pēc pētījuma ir, lai 2-3 gadus veciem bērniem tehnoloģiju mācību jomā sekmētu pilsonisko līdzdalību, skolotājam jābūt zinošam, nodarbības jāplāno jēgpilnas, apzināti pievēršot uzmanību pilsoniskai līdzdalībai, iekļaujot uzdevumus, aktivitātes, materiālus un atgādnes. Darba apjoms 34 lpp, 6 attēli, 8 tabulas, 19 literatūras avoti, 1 pielikums. Atslēgas vārdi: pilsoniskā līdzdalība, tehnoloģijas mācību joma, sekmēšana. Civic participation skills must be acquired already at an early age for a child to grow up to be a responsible citizen. In preschool institutions, these skills are being acquired daily by following the rules, learning to understand others, and acting in an environmentally friendly manner. It is in preschools that good civic skills are being introduced and practiced. The title of the Qualification work is “Promoting Civic Participation of 2-3-year-old Children in the Field of Study of Technologies.” Author of the work: Inga Langzama, a student of the Faculty of Educational Sciences and Psychology of the University of Latvia. The aim of the qualification work is to determine theoretically and empirically the possibilities of promoting civic participation of 2-3-year-old children in the field of study of technologies. The work consists of: the introduction, two parts - the first part has three subsections, the second part has two subsections; and the conclusion, a list of bibliography and used sources, and an appendix. The theoretical part discusses materials on civic participation, the content of the field of study of technologies in preschool education, research methods, and the age range of 2-3-year-old children. The research part analyzes the activities of 14 2-year-old children of preschool educational institution X in the field of study of technologies, according to the criteria set. To promote civic participation skills of children in the field of study of technologies, 3 activity plans were developed, and to promote the development of these skills, various reminders were designed. After the activities were held, repeated observation was carried out. The data obtained before and after the study were compared and analyzed. The results reflect visible features of civic participation skills that need to be further developed. The conclusion after the study is - that in order to promote child’s civic participation in the field of study of technologies for 2-3-year-old children, the teacher must be knowledgeable, and the lessons should be planned in a meaningful way, mindfully paying attention to civic participation, and include tasks, activities, materials, and reminders. The size of the work: 34 pages, 6 images, 8 tables, 19 literature sources, and 1 appendix. Keywords: civic participation, the field of study of technologies, promoting.