• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

3-4 gadus vecu bērnu netiešas lasītprasmes veicināšana pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-105614-Janova_Laima_lr18069.pdf (2.264Mb)
Author
Janova, Laima
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba temats: 3-4 gadu vecu bērnu netiešas lasītprasmes veicināšana pirmsskolā. Darba autors: Laima Janova Darba mērķis: izpētīt pedagoģiskā procesa organizāciju netiešas lasītprasmes veicināšanai pirmsskolas izglītības otrajā posmā. Pētījuma jautājums ir, kā organizējams pirmsskolas pedagoģiskais process bērnu netiešas lasītprasmes apguves sekmēšanai pirmsskolas izglītības 2. posmā. Teorētiskajā daļā analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par bērnu attīstību, netiešu lasītprasmi, mācību vidi pedagoģiskajā procesā. Empīriskā pētījuma laikā tika veikta izmēģinājuma darbība, pilnveidota mācību vide, kas veicina netiešu lasītprasmes apguvi 3 – 4 gadus veciem bērniem. Pētījuma uzdevumi ietver kritēriju izstrādi bērnu netiešas lasītprasmes izvērtēšanai, atbilstošu uzdevumu izstrādi, kā arī atkārtotu izvērtēšanu pētījuma beigās. Galvenie pētījuma rezultāti apstiprina, ka mērķtiecīga un regulāra pedagoģiskā procesa darba organizācija veicina bērnu spēju attīstību, īpaši saistībā ar netiešas lasītprasmes pilnveidošanu. Darbs sastāv no ievada, 2 nodaļām, secinājumiem, priekšlikumiem, 40 izmantotās literatūras avotiem un 10 pielikumiem. Darbā ir iekļautas 4 tabulas, 18 attēli. Darba apjoms 52lpp. Atslēgas vārdi: mācību vide, lasītprasme, vidējais pirmsskolas vecums, mācīšanās iedziļinoties.  
 
Bachelor's thesis topic: "Promoting literacy of 3-4-year-old children in preschool". Author of the work: Laima Janova The purpose of the work: to study the organization of the pedagogical process for the promotion of implicit literacy in the second stage of preschool education. The research question is how to organize the preschool pedagogical process in order to promote children's indirect literacy acquisition in the 2nd grade of preschool education. In the theoretical part, pedagogical and psychological literature on children's development, indirect literacy, learning environment in the pedagogical process is analyzed. During the empirical study, a pilot activity was carried out, the learning environment was improved, which promotes the acquisition of reading skills for 3-4-year-old children. The tasks of the research include the development of criteria for the evaluation of children's reading skills, for the development, as well as re-evaluation at the end of the research. The main results of the study confirm that a purposeful and regular work organization of the pedagogical process contributes to the development of children's abilities, especially in connection with the improvement of reading skills. The work consists of an introduction, 2 chapters, conclusions, proposals, 40 sources of used literature and 10 appendices. The work includes 4 tables, 18 pictures. The Volume of work is 52 pages. Keywords: learning environment, literacy, middle preschool age, immersive learning.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68659
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV