3-5 gadīgu bērnu uzmanības sekmēšana matemātikas jomā āra nodarbībās
Author
Meiļuna, Aiga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Ieriķe, Anita
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba autors: Latvijas Universitātes, izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes, pirmsskolas un sākumizglītības nodaļas, profesionālā bakalaura studiju programmas “Sākumizglītības skolotājs,” 5. kursa studente Aiga Meiļuna. Bakalaura darba vadītāja: Dr. paed Anita Ieriķe. Bakalaura darba tēma: 3-5 gadīgu bērnu uzmanības sekmēšana matemātikas jomā āra nodarbībās. Darba mērķis: Izpētīt un analizēt āra nodarbību ietekmi, veicinot uzmanības noturību matemātikas jomā 3-5 gadīgiem bērniem. Darba hipotēze: 3-5 gadīgiem bērniem uzmanības spējas, apgūstot matemātiku, tiks sekmētas, ja mācību process norisināsies āra vidē un matemātikas uzdevumi būs interesi izraisoši un atbilstoši bērnu vecumam. Darba teorētiskajā daļā autore ir analizējusi dažādu autoru atziņas un pētījumus par uzmanības un koncentrēšanās noturību, sniegts 3-5 gadus vecu bērnu psihiskās attīstības raksturojums, īpaši izceļot kognitīvos procesus, no kuru attīstības līmeņa ir atkarīga bērna uzmanības noturība un matemātikas jēdzienu apgūšana. Tika definēts matemātikas jēdziens un, aplūkots kā matemātikas jomas apgūšana, āra vidē sekmē bērnu uzmanības noturību. Nobeiguma daļā apskatīta āra vides pozitīvā ietekme uz mācību procesu un kognitīvo spēju sekmēšanu. Empīriskajā daļā darba autore, veica pētījumu, par bērnu uzmanības sekmēšanu matemātikas jēdzienu apgūšanā, izmantojot āra rotaļnodarbības un spēles. Pētījums tika veikts Y grupā ar 15 bērniem vecumā no 3-5 gadi. Pēc izstrādātajiem kritērijiem autore novērtēja bērna uzmanības noturību matemātisko jēdzienu apguvē gan grupā, gan āra rotaļnodarbībās. Pētījumā iegūtie rezultāti autores izvirzīto hipotēzi apstiprina. Atslēgas vārdi: uzmanības noturība, matemātikas joma, āra vide, rotaļnodarbība, 3-5 gadīgi bērni, spēles. Bakalaura darba apjoms: Darbs sastāv no ievada, teorētiskās, empīriskās daļas, secinājumiem, literatūras saraksta, 2 pielikumiem. Darba apjoms 56 lpp., analizēts 60 literatūras avots. Darbā izmantoti 5 attēli un 10 tabulas. Bachelor's thesis author: University of Latvia, Faculty of Education Sciences and Psychology, Department of Preschool and Primary Education, Professional Bachelor Study Program “Primary Education Teacher,” 5th year student Aiga Meiļuna. Bachelor’s thesis is led by: Dr. paed Anita Ieriķe. Bachelor’s thesis topic: Facilitating attention to math in 3–5-year-olds with outdoor activities. Thesis objective: Research and analyse outdoor activities influence on 3–5-year-olds attention span in math. Thesis hypothesis: If the learning process is carried out outside and the math exercises are engaging and appropriate for the children's age, 3–5-year-olds' attention spans and math skills will be improved. The author's theoretical overview of the thesis includes an analysis of several authors' findings and research on attention and concentration retention for children with mental development between the ages of three and five, highlighting cognitive processes that depend on attention span and math concept comprehension for development. The final section of the theoretical overview examines how outdoor learning environments can positively impact cognitive function and the overall learning process. In the empirical section, the author studied how children's attention is affected when they acquire math concepts through games and activities that take place outside. Fifteen children between the ages of 3-5 participated in group Y for the study. The author evaluated the children's attention span while learning math concepts in both group and outdoor play activities. The study's findings support the author's hypothesis. Keywords: attention span, maths, outdoor environment, play activity, 3–5-year-olds, games. Scope of the bachelor’s thesis: The thesis consists of an introduction, theoretical overview, empirical section, conclusions, list of references, 2 appendices. The thesis volume is 56 pages, 60 literature sources have been analysed. The thesis uses 5 images and 10 tables.