• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

3-4 gadus vecu bērnu fonemātiskās dzirdes pilnveidošana, izmantojot didaktiskās spēles

Thumbnail
View/Open
299-105627-Kibere_Viktorija_vk20046.pdf (1.275Mb)
Author
Ķībere, Viktorija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba tēma: 3-4 gadus vecu bērnu fonemātikskās dzirdes pilnveidošana, izmantojot didaktiskās spēles. Darba autore: Viktorija Ķībere Darba zinātniskā vadītāja: Mg. paed. Egija Laganovska Pētījuma mērķis: teorētiski analizēt un empīriski pamatot didaktisko spēļu izmantošanas iespējas 3-4 gadus vecu bērnu fonemātiskās dzirdes pilnveidei. Pētījuma objekts: 3-4 gadus vecu bērnu fonemātiskās dzirdes attīstība. Pētījuma priekšmets: didaktisko spēļu izmantošana fonemātiskās dzirdes pilnveidošanai 3-4 gadus veciem bērniem. Pētījuma hipotēze: fonemātiskā dzirde 3-4 gadus veciem bērniem pilnveidojas, ja tiek izmantotas didaktiskās spēles. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta literatūra, kas apraksta 3-4 gadus vecu bērnu attīstību, fonemātiskās dzirdes priekšnoteikumus, būtību un pilnveides iespējas, kā arī spēli, kā metodi bērna attīstībā pirmsskolas vecumā. Pētījuma teorētiskajā daļā izmantotas I. Miltiņas, S. Tūbeles, D. Dzinteres, I. Stangaine V. Golubinas, G. Svences, I. Puškareva, A. Šponas, un citu autoru teorētiskās atziņas. Darba praktiskajā daļā tika veikts pētījums par fonemātiskās dzirdes pilveidi 3-4 gadus veciem bērniem. Lai sekmīgi veiktu pētījumu, tika izstrādāti trīs kritēriji: •Skaņu atšķiršana; •Elementārā fonemātiskā analīze; •Fonemātiskie priekšstati. Darba struktūra – ievads, latviešu un angļu anotācijas, 3 nodaļas, nobeigums, secinājumi, 57 izmantoto avotu un literatūras, 20 attēli, 7 tabulas, 2 pielikumi. Darba apjoms – 56 lappuse. Atslēgas vārdi: didaktiskā spēle, fonemātiskā dzirde, koriģējoši attīstošā darbība, 3-4 gadus veci bērni, pirmsskola
 
Title of the paper: Phonematic hearing development for 3 – 4 years old children using didactic games. Author of the paper: Viktorija Ķībere Consultant of the paper: Mg. paed. Egija Laganovska Aim of the paper: to theoretically analyse and empirically justify the use of didactic games for the improvement of phonemic hearing in 3-4 year old children. Research object: development of phonemic hearing in 3-4 year old children. Subject of the paper: the use of didactic games for the development of phonemic hearing in 3-4 year old children. Research hypothesis: phonemic hearing in 3-4 year old children improves with the use of didactic games. The theoretical part of the paper: analyses the literature describing the development of 3-4 year old children, the prerequisites, nature and possibilities of improvement of phonemic hearing, as well as play as a method of child development in preschool age. The theoretical part of the study uses theoretical insights of I. Miltina, S. Tūbeles, D. Dzinteres, I. Stangaine, V. Golubina, G. Svence, I. Puškarevs, A. Špona, and other authors. In the practical part of the paper a study was conducted on the development of phonemic hearing in 3-4-year-old children. In order to carry out the study successfully, three criteria were developed: •Distinguishing sounds; •Elementary phonemic analysis; •Phonemic awareness. Content of the paper - introduction, English and English annotations, 3 chapters, conclusion, 57 sources and literature, 20 images, 7 tables, 2 attachments. The volume of the work – 56 pages. Keywords: didactic game, phonemic hearing, remedial-developmental activity, 3-4 year old children, pre-school.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68666
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV