• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pirkstiņrotaļu loma jaunākā vecuma bērnu runas attīstīšanas procesā

Thumbnail
View/Open
299-105632-Sedlina_Beate_bb17009.pdf (1.307Mb)
Author
Sedliņa, Beāte
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Brice, Baiba
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba temats – „ Pirkstiņrotaļu loma jaunākā vecuma bērnu runas attīstīšanas procesā”. Darba izvirzītais mērķis : pētīt un praktiski pārbaudīt 2-3 gadīgu bērnu runas prasmju apguvi ar rotaļu palīdzību. Lai sasniegtu darba mērķi, tika izvirzīti šādi uzdevumi: 1.Pētīt un analizēt pedagoģisko un zinātnisko literatūru par pirkstiņrotaļu nozīmi un to ietekmi uz bērnu jaunākā vecuma posmā. 2.Sniegt bērnu vecumposma raksturojumu darba tēmas kontekstā - runa 3.Novērot bērnus rotaļdarbībā un saskarsmē, fiksējot runas aktivitāti un kvalitāti pirms un pēc pētījuma. 4.Apkopot ieteikumus rotaļu iekļaušanai dienas ritā 2-3 gadīgiem bērniem runas attīstības sekmēšanai. Pirmajā nodaļā darba autore apraksta un analizē bērnu runas vispārīgu raksturojumu un īpatnības jaunākajā vecuma posmā, kā arī apraksta vecāku ietekmi uz bērnu runas attīstību. Otrajā nodaļā darba autore analizēja, kāda ir pirkstiņrotaļas un smalkās motorikas savstarpējā attīstības nozīme. Apkopoja rotaļas un darbības smalkās muskulatūras attīstībai un analizēja pirkstiņrotaļu nozīmi runas attīstībai. Trešajā nodaļā bērni tika vēroti un fiksēti rotaļdarbībā, izmantojot dažādas pirkstiņrotaļas. Kā arī salīdzināta bērnu runas aktivitāte un kvalitāte pirms un pēc pētījuma. Pētījuma empīriskajā daļā darba autore izvēlējās piemērotas pirkstiņrotaļas jaunākajam vecuma posmam un guva pozitīvus rezultātus runas attīstības procesā jaunākajā vecuma posmā. Pētījuma laikā tika apstiprināta hipotēze, ja regulāri tiks pielietotas pirkstu rotaļas un atlasītas atbilstoši bērnu spējām, izpratnei un interesēm , kā arī tiks izmantotas pirkstu lelles, tad izdosies attīstīt runas prasmes jaunākajā vecuma posmā. Tika izstrādāti priekšlikumi pēc autores pieredzes, lai ar pirkstiņrotaļu palīdzību tiktu sekmēta runas attīstība.
 
The theme of this bachelor thesis is ‘’The role of fingerplays in young children's speech development. ” The goal of this thesis is to explore and practically test the learning of speech skills of 2-3 year olds through play. In order to achieve the objective of the work, the following objectives were set: 1. Study and analyze pedagogical and scientific literature on the importance of finger plays and their impact on the child at a younger age. 2. Provide a description of children's speech development in the context of the work subject – speech. 3. Observe children in play and communication by recording speech activity and quality before and after the study. 4. Compile recommendations for the inclusion of toys in the daily routine for 2 - to 3-year-olds to promote speech development. In Chapter one, the author describes and analyzes the general characteristics and special features of children's speech at the younger age stage, as well as describing the effect parents have on children's speech development. In the second chapter, the author analyzes the importance of the development of finger-play and fine motor skills. Compiled games and activities for the development of fine motor skills and analyzed the importance of finger play for speech development. In Chapter three, children were observed and recorded in play using various finger games, as well as comparing the activity and quality of children's speech before and after the research. In the empirical part of the study, the author chose suitable finger games for the younger age stage and tested their effectiveness in the speech development process at the younger age stage. During the study, the hypothesis was confirmed: if finger games are regularly used and selected according to children's abilities, understanding and interests, and finger dolls are used, then speech skills at the younger age stage will be developed. Proposals were developed based on the author's experience in order to facilitate the development of speech through finger plays.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68668
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV