• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

5-6 gadu vecu bērnu lasītprasmes apguves veicināšana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-105644-Rungevica_Nina_nr20025.pdf (1.656Mb)
Author
Rungevica, Ņina
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba autore: Ņina Rungevica Bakalaura darba temats: 5-6 gadus vecu bērnu lasītprasmes apguves veicināšana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Pētījuma mērķis: teorētiski analizēt un praktiski pētīt bērnu lasītprasmes veicināšanas iespējas pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Darbs sastāv no 2 daļām: teorētiskajā daļā tiek skaidrots lasītprasmes jēdziens, tā komponenti un apguves posmi, kā arī lasītprasmes apguves nosacījumi pirmsskolas izglītības trešajā posmā, balstoties uz bērnu raksturojumu attiecīgajā vecumā. Tiek minētas metodes, kuras visbiežāk tiek izmantotas lasītprasmes apguvei. Pētījuma empīriskajā daļā, balstoties uz lasītprasmes apguves izvirzītajiem kritērijiem, veikts pētījums. Tiek raksturotas bērnu prasmes atbilstoši kritērijiem pētījuma sākumā, kā arī veikta analīze, balstoties uz iegūtajiem datiem pētījuma beigās. Pedagoģiskajā procesā tiek iekļautas dažādas aktivitātes, kuru mērķis ir sekmēt konkrēti skaņu saklausīšanu vārdā, burtu apguvi un zilbju/ īsu vārdu lasīšanu. Atslēgas vārdi: pedagoģiskais process, pirmsskola, lasītprasme. Bakalaura darbs sastāv no 50 lapaspusēm. Darbs satur 7 tabulas, 14 attēlus, 56 literatūras avotiem.
 
Author of the bachelor’s paper: Ņina Rungevica Theme of the bachelor’s paper: Promotion of literacy for children aged 5-6 years in the pedagogical process in pre-school. Aim of the research: to analyse theoretically and study practically the possibilities for promoting literacy in children during the pedagogical process in preschool. The work consists of 2 parts: the theoretical part explains the concept of literacy, its components and stages of acquisition, as well as the conditions for acquiring literacy in the third stage of preschool education, which are based on characteristics of children at this age. Also the methods that are most frequently used for literacy acquisition are mentioned. The empirical part presents a study based on criteria for literacy acquisition. It describes children’s skills according to these criteria at the beginning of the study and analyses the results based on the data collected at the end of the study. Various activities are implemented in the pedagogical process to develop sound recognition in words, learning letters, and reading syllables/short words. Keywords: pedagogical process, preschool, literacy. The Bachelor’s papers consist of 50 pages. In the work there are 7 tables, 14 pictures, 56 references.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68672
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV