• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pasaku nozīme 3-4gadīgu bērnu valodas attīstībā un pilnveidošanā

Thumbnail
View/Open
299-105657-Kastanova_Svetlana_sk22080.pdf (814.5Kb)
Author
Kaštanova, Svetlana
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autors: Svetlana Kaštanova Pētījums ir aktuāls pirmsskolas pedagogiem, lai iegūtu savā praktiskajā darbā metodi, ar kuras palīdzību sekmētu 3-4gadīgu bērnu valodas attīstību un palīdzētu to pilnveidot. Darbā ir izstrādāti trīs mēneša plāni, kā pasakas ietekmē 3-4gadīgu bērnu valodas attīstību un pilnveidošanu un pārbaudīti praksē. Šo tēmu autore izvēlējās, jo grupiņā no 19 bērniem, ir daudz valodīga un grupā secīgi latviešu valodā runā tikai 4 bērni. Bērna valodas attīstība attīstās pakāpeniski, palielinoties vārdu krājumam. Valodas attīstības metožu klāsts ir daudzveidīgs un rosinošs darboties ar bērnu jautrā noskaņā. Pasakas ir ne tikai izklaidējošs stāstu veids, bet arī spēcīgs līdzeklis bērna valodas un komunikācijas prasmju attīstībai. Klausoties un pārstāstot pasakas, bērni bagātina savu vārdu krājumu, apgūst gramatiku un teikumu uzbūvi, mācās strukturēt savas domas un attīstīt izteiksmīgu runu. Darba tēma: “Pasaku nozīme 3-4gadīgu bērnu valodas attīstībā un pilnveidošanā.” Pētījuma mērķis: izzināt pasaku nozīmi 3-4gadīgu bērnu valodas attīstībā un pilnveidošanā. Pētījuma jautājums: Kā pasaku iesaistīšana pirmsskolas pedagoģiskajā procesā spēj palīdzēt attīstīt un pilnveidot bērna valodu 3-4 gadu vecumā un palielināt vārdu krājumu? Pētījumā secināts, ka pasaku iekļaušana plānojot mēneša plānu ilgtermiņā spēj palīdzēt 3-4 gadīgu bērnu valodas attīstībā un palīdz pilnveidot to, paplašinot vārdu krājumu. Pētījuma metodes: Teorētiskās metodes – zinātniskās literatūras analīze; Empīriskās metodes – pedagoģiskā novērošana. Atslēgvārdi: 3-4gadīgu bērnu valodas attīstība, pasaku nozīme, mēneša plānojums, vārdu krājuma paplašināšana. Darba apjoms: 52 lpp., 3 pielikumi, 19 izmantotie literatūras avoti.
 
Author of the work: Svetlana Kaštanova The research is relevant for preschool educators as it provides a practical method to foster and improve the language development of 3-4 year old children. The work includes a three-month plan designed to investigate how fairy tales influence the language development and enrichment of 3-4 year old children. This plan was tested in practice. The author selected this topic due to the multilingual composition of the group in 19 children, where only four children speak Latvian fluently. Children's language development progresses gradually as their vocabulary expands and becomes more enriched. The range of language development methods is diverse and promotes engaging with children in a joyful and stimulating atmosphere. Fairy tales are not merely an entertaining form of storytelling; they are also a powerful tool for fostering children’s language and communication skills. By listening to and retelling fairy tales, children expand and enrich their vocabulary, learn grammatical structures and sentence composition, develop the ability to organize their thoughts, and enhance their expressive communication skills. Topic of the work: "The importance of fairy tales in the language development and enhancement of 3-4 year old children." Objective of the research: To explore the importance of fairy tales in the language development and enrichment of 3-4 year old children. Research question: How can the integration of fairy tales into the preschool educational process help develop and enrich the language of 3-4 year old children and significantly expand their vocabulary? The study concludes that incorporating fairy tales into long-term monthly planning can effectively support the language development of 3-4 year old children and significantly improve their vocabulary expansion and enrichment. Research methods: Theoretical methods – analysis of scientific literature; Empirical methods – pedagogical observation. Keywords: Language development of 3-4 year old children, importance of fairy tales, monthly planning, vocabulary enrichment and expansion. Scope of the work: The work comprises of 52 pages, 3 appendices, and references to 19 literary sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68677
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV