• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ilgtspējīgu materiālu izmantošana rotaļnodarbībās 5-6 gadu vecu bērnu radošās darības veicināšanā

Thumbnail
View/Open
299-105722-Skrazlovska_Anete_as22233.pdf (1010.Kb)
Author
Skrazlovska, Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma ir “Ilgtspējīgu materiālu izmantošana rotaļnodarbībās 5-6gadu vecu bērnu radošās darbības veicināšanai.” Kvalifikācijas darba mērķis ir teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt kā ilgtspējīgu materiālu izmantošana veicina 5-6 gadu vecu radošo darbību. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām nodaļām. Pirmajā nodaļā tiek apskatīts radošuma jēdziens, kā tas tiek skaidrots dažādos literatūras avotos, kādi ir tā veidi un kādi apstākļi to veicina. Otrajā nodaļā tiek sniegts ieskats par ilgtspējīgas pasaules attīstīšanu un kas ir ilgtspējīgi materiāli, un ka tie ietekmē radošuma attīstību pirmskolas 5-6 gadu vecu bērniem. Galvenie secinājumi: ilgtspējīgu materiālu izmantošana rotaļnodarbībās sniedz daudzpusīgu ieguldījumu bērnu radošās darbības attīstībā. Tas veicina izziņas procesu, problēmu risināšanas prasmes un iztēli, vienlaikus nostiprinot izpratni par vides aizsardzību. Lai maksimāli izmantotu šo potenciālu, pedagogiem jānodrošina atbalstoša un iedvesmojoša vide, kurā bērni var eksperimentēt un radīt. Kvalifikācijas darba apjoms ir 36 lpp; 8 attēli, 3 tabulas, izmantotas 24 literatūras vienības, pievienoti 3 pielikumi. Atslēgvārdi: radošums, radošā darbība, ilgtspējīgi materiāli.
 
The topic of the qualification paper is “Using sustainable materials in play activities to foster creativity in 5–6-year-olds.” The goal of the qualification paper is to theoretically explore and practically examine how the use of sustainable materials promotes the creative activity of 5-6-year-old children. The qualification paper consists of two chapters: • The first chapter discusses the concept of creativity, how it is explained in various literary sources, its types, and the conditions that encourage it. • The second chapter provides an overview of the development of a sustainable world, defines sustainable materials, and explores how they influence the creative development of 5-6-year-old preschool children. Main Conclusions: The use of sustainable materials in play activities makes a multifaceted contribution to the development of children's creative activity. It enhances cognitive processes, problem-solving skills, and imagination while also reinforcing awareness of environmental protection. To fully harness this potential, educators must provide a supportive and inspiring environment where children can experiment and create. The qualification paper comprises 36 pages, including 8 figures, 3 tables, 24 referenced literary sources, and 3 appendices. Keywords: creativity, creative activity, sustainable materials.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68701
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV