Brīvdabas pedagoģijas principu izmantošana divgadīgu bērnu izziņas intereses sekmēšanai
Author
Kudrjavceva, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Barone, Inese
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “Brīvdabas pedagoģijas principu izmantošana divgadīgu bērnu izziņas intereses sekmēšanai” izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski izzināt divgadīgu bērnu izziņas intereses sekmēšanas iespējas, integrējot pirmsskolas pedagoģiskajā procesā brīvdabas pedagoģijas principus. Darba teorētiskajā daļā raksturots izziņas intereses jēdziens un tās veidošanās divgadīgiem bērniem. Īpaša uzmanība veltīta brīvdabas pedagoģijas principu izmantošanas iespējām izziņas procesu sekmēšanai, analizējot dažādas brīvdabas pedagoģijas pieejas un to ietekmi uz bērnu personības attīstību. Empīriskajā daļā atklāts pirmsskolas pedagoģiskais process septiņu āra nodarbību piemērā, iegūstot iespēju atbildēt uz pētījuma jautājumu “kā brīvdabas pedagoģijas principi ir integrējami pirmsskolas pedagoģiskajā procesā, lai veiksmīgi varētu sekmēt izziņas interesi divgadīgiem bērniem?”. Tiek secināts, ka āra nodarbībās ir pievēršama bērnu uzmanība ne tikai dzīvās un nedzīvās dabas objektiem, bet arī jārosina izzināt to faktūru, smaržu, garšu, krāsu. Paplašinot sensoros priekšstatus āra nodarbībās, bērniem arī paplašinās izziņas interešu loks. Kvalifikācijas darba apjoms: 41 lpp., 12 attēli, 11 tabulas, izmantots 46 literatūras vienības, pievienots 1 pielikums. The qualification work “Using the principles of outdoor pedagogy to promote the cognitive interest of two-year-old children” was developed with the aim of theoretically studying and empirically investigating the possibilities of promoting the cognitive interest of two-year-old children by integrating the principles of outdoor pedagogy into the preschool pedagogical process. In the theoretical part of the work describes the concept of cognitive interest and its formation in two-year-old children. Special attention is paid to the possibilities of using the principles of outdoor pedagogy to promote cognitive processes, analyzing various outdoor pedagogy approaches and their impact on the development of children's personality. The empirical part reveals the preschool pedagogical process on the example of seven outdoor classes, obtaining the opportunity to answer the research question “how can the principles of outdoor pedagogy be integrated into the preschool pedagogical process in order to successfully promote the cognitive interest of two-year-old children?”. It is concluded that in outdoor classes, children's attention should be drawn not only to objects of living and inanimate nature, but also to encourage them to explore their texture, smell, taste, and color. By expanding sensory perceptions in outdoor activities, children also expand their cognitive interests. The scope of the qualification work: 41 pages, 12 pictures, 11 tables, 46 literature units used, 1 appendix added.