• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Burtu apguves veicināšana 3-4 gadus veciem bērniem

Thumbnail
View/Open
299-105737-Dreimane_Alise_ad12085.pdf (1.601Mb)
Author
Dreimane, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Alise Dreimane. Darba vadītāja: Prof. Dr. paed., Sarmīte Tūbele. Kvalifikācijas darba temats: Burtu apguves veicināšana 3-4 gadus veciem bērniem. Darba mērķis: Balstoties uz teorētisko informāciju un praktiski darbojoties, izpētīt, kā otrā pirmsskolas vecuma bērnu burtu apguve pedagoģiskajā procesā tiks sekmēta, ja izmantos daudzveidīgas metodes un ievēros vecumposma un katra bērna individuālās attīstības īpatnības. Pētījuma izstrādē izmantota teorētiskā pētījuma metode – pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīze un empīriskās pētījuma metodes – pedagoģiskais vērojums, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība un iegūto datu analīze. Darbs sastāv no divām daļām. Ievadā atspoguļota temata aktualitāte. Teorētiskajā daļā tika veikta literatūras analīze par burtu apguvi, lasītprasmi, rakstītprasmi, tika apkopoti pedagoģiski psiholoģiskie nosacījumi burtu apguvei pirmsskolā, kā arī atspoguļots 3-4 gadus vecu bērnu raksturojums. Empīriskajā daļā tika veikts pētījums, lai noskaidrotu burtu apguves iespējas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Tika veikts novērojums pirms un pēc pedagoģiskā izmēģinājuma, lai noskaidrotu bērnu burtu un skaņu apguves zināšanas. Tika veikts pedagoģiskais izmēģinājums ar daudzveidīgām metodēm burtu apguvei. Pētījuma beigās tika veikta iegūto datu analīze un izdarīti secinājumi. Pētījuma beigās pētījuma jautājums apstiprinājās – otrā pirmsskolas vecuma bērnu burtu apguve pedagoģiskajā darbībā tika pozitīvi sekmēta, izmantojot daudzveidīgas metodes, ievērojot vecumposma un pētījumā iesaistīto dalībnieku individuālās īpatnības. Darbs sastāv no 45 lpp., 7 attēliem, 8 tabulām, 32 literatūras avotiem, 1 pielikuma. Atslēgvārdi: burtu apguve, burtu elementu rakstīšana, otrā vecumposma bērni, skaņu atpazīšana.
 
Author of the work: Alise Dreimane. Supervisor: Prof. Dr. paed., Sarmite Tubele. Qualification’s work thesis topic: Improving letter learning for 3-4 year old kids. The aim of the work: To explore how the acquisition of letters by second age preschool children in the pedagogical process can be enhanced by using diverse methods and taking into account the developmental characteristics of the age group and each individual child based on theoretical information and practical activities. Theoretical research method was used in the research part - including the analysis of pedagogical and psychological literature and empirical research methods: pedagogical observation, pedagogical trial activities, and data analysis. The work consists of two parts. The introduction highlights the relevance of the topic. The theoretical part includes analysis of literature on letter acquisition, reading, and writing skills, as well as the compilation of pedagogical and psychological conditions for letter acquisition in preschool, and a description of the characteristics of 3-4-year-old children. In the empirical part, a study was conducted to examine the possibilities for letter acquisition in the preschool pedagogical process. Observations were made before and after the pedagogical trial to assess children's knowledge of letters and sounds. The pedagogical trial was performed using a variety of methods for letter acquisition. At the end of the study, data analysis was performed, and conclusions were drawn. The research question was confirmed: the acquisition of letters by second preschool-age children in pedagogical activities was positively affected using diverse methods, taking into account the characteristics of age and the individual traits of the participants involved in the study. The work contains: 45 pages, 7 images, 8 tables, 32 sources of literature, and 1 appendix. Keywords: letter acquisition, second age group children, sound recognition, writing letter elements.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68703
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV