Pedagoģiskās pieejas un tehnoloģijas pirmsskolas vecuma bērnu lasīšanas prasmju veicināšanai
Author
Kaņepe, Viktorija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba “Pedagoģiskās pieejas un tehnoloģijas pirmsskolas vecuma bērnu lasīšanas prasmju veicināšanai” mērķis ir izvērtēt un salīdzināt tradicionālo un digitālo pedagoģisko pieeju efektivitāti pirmsskolas vecuma bērnu lasīšanas prasmju veicināšanā. Pētījuma teorētiskajā daļā tiek analizēta zinātniskā literatūra par pirmsskolas vecuma bērnu attīstības likumsakarībām, pievēršot uzmanību bērna valodas un kognitīvajai attīstībai dažādos vecuma posmos. Tiek pētīta teorētiskā literatūra par lasītprasmes apguvi pirmsskolā. Salīdzinātas tradicionālās un digitālās pedagoģiskās pieejas bērnu lasīšanas prasmju attīstībā, izvērtējot abu pieeju priekšrocības un trūkumus. Pētījuma empīriskajā daļā tiek veikts novērojums lasīšanas mācību stundās divās pirmsskolas izglītības iestādēs, kuras pētījuma laikā apzīmējam “X” un “Y”. Iestāde “X” strādā saskaņā ar “Skola 2030” vadlīnijām, akcentējot bērnu radošuma attīstību bez digitālo tehnoloģiju izmantošanas. Savukārt iestādē “Y” piedāvā bērniem iespēju apgūt lasīšanas prasmes, pielietojot darbā interaktīvās mācību tehnoloģijas. Tiek aizpildīts novērošanas protokols pirmsskolas izglītības iestādēs pavasarī un atkārtoti rudenī, lai salīdzinātu bērnu lasītprasmes līmeņa izmaiņas. Tāpat tika veiktas strukturētas intervijas ar divām skolotājām, lai noskaidrotu viņu viedokļus par pedagoģisko pieeju un digitālo tehnoloģiju efektivitāti lasīšanas prasmju veicināšanā. Pētījuma rezultātā tika apstiprināta izvirzītā hipotēze - digitālās tehnoloģijas integrēšana pirmsskolas izglītībā var efektīvi veicināt lasīšanas prasmju attīstību pirmsskolas vecuma bērniem. Darbā izmantoti 56 zinātniskās literatūras avoti latviešu, angļu, krievu valodā. Darbu ilustrē 12 attēli, 2 tabulas, 7 pielikumi. Kopējais lapaspušu skaits ir 57. Atslēgvārdi: lasītprasme, pirmsskola, pedagoģiskās pieejas, 5-6 gadīgie bērni, digitālā bērnība, digitālās tehnoloģijas. The purpose of bachelor thesis “Pedagogical approaches and technologies to enhance pre- school children’s literacy skills” is to evaluate and compare the effectiveness of traditional and digital pedagogical approaches in promoting reading skills for preschool children. In the theoretical part of the research is analysed scientific literature about developmental patterns of preschool children, paying attention to stages of language and cognitive development. Research on theoretical literature about reading in preschool was made. Traditional and digital pedagogical approaches of developing children reading skills are compared, highlighting advantages and disadvantages of two approaches. In the empirical part, observations are made on reading lessons in two preschools – “X” and “Y”. “X” preschool works according with the principles of “School 2030” mainly focusing on the development of children's creativity without the use of digital technologies. On the other hand, preschool “Y” offers children the opportunity to master reading skills by using digital technologies. An observation protocol is completed in preschools in the spring and again in the autumn to compare changes in children's reading skills. Structured interviews were also conducted with two teachers to find out their opinions on the pedagogical approach and the effectiveness of digital technologies in promoting reading skills. The study confirmed the hypothesis that integrating digital technologies into preschool education can effectively promote the development of reading skills for preschool children. The paper includes 56 scientific literature sources in Latvian, english and russian. It consists of 12 images, 2 tables and 7 applications. Total number of pages - 57. Key words: literacy, preschool, pedagogical approaches, 5-6-year-old children, digital childhood, digital technologies.