• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitāli līdzekļi lasītprasmes apguvē 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-105865-Kazmere_Liva.Sabine_lk17164.pdf (1.247Mb)
Author
Kažmere, Līva Sabīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Anspoka, Zenta
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba autore ir Līva Sabīne Kažmere. Bakalaura darba tēma ir “Digitālie līdzekļi lasītprasmes apguvei 5-6 gadus veciem bērniem pirmsskolā”. Bakalaura darba mērķis ir izpētīt digitālo līdzekļu izmantošanas iespējas 5-6 gadus vecu bērnu lasītprasmes apguvei, apkopot rezultātus un izstrādāt priekšlikumus lasītprasmes pilnveidošanai pirmsskolā. Bakalaura darbu veido divas daļas- teorētiskā daļa un empīriskā daļa. Teorētiskajā daļā pētīts un raksturots lasītprasmes jēdziens teorētiskajā literatūrā, raksturotas lasītprasmes apguves metodes, kā arī raksturotas lasītprasmes apguves metodes, izmantojot digitālus mācību līdzekļus. Empīriskajā daļā tika veikts pedagoģiskais vērojums pirmsskolā, izvirzīti kritēriji lasītprasmes apguves līmeņa izvērtēšanai 5-6 gadus veciem bērniem. Balstoties uz bērnu vecumposmam raksturīgām iezīmēm, bērnu mācīšanās vajadzībām un interesēm, tika atlasīti un integrēti 3 dažādi digitālie mācību līdzekļi lasītprasmes apguves sekmēšanai. Tika veikta iegūto datu analīze, lai secinātu, kā un vai bērnu lasītprasme ir mainījusies, pēc digitālo mācību līdzekļu integrēšanas mācību procesā. Bakalaura darba struktūra- anotācija latviešu valodā, anotācija angļu valodā, ievads, teorētiskā un empīriskā daļa, ieteikumi digitālo mācību līdzekļu lietošanai lasītprasmes apguvē pirmsskolā, secinājumi, izmantotās literatūras un avotu saraksts, kā arī pielikumi. Darba apjoms ir 52 lapaspuses, 6 tabulas, 11 attēli, 2 pielikumi. Bakalaura darbā izmantoti 45 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: bērns, lasītprasme, lasītprasmes attīstība, digitāli mācību līdzekļi, mācību process, lasīšana.
 
The author of bachelor’s thesis is Līva Sabīne Kažmere. The topic of bachelor’s thesis is “Digital resources for learning literacy (reading skills) for 5-6 year old children in preschool”. The aim of bachelor’s thesis is to explore and investigate the possibilities of using digital resources for reading skill acqusition for 5-6 year old children, to summarize the results and to develop proposals for improving literacy (reading skills) in preschool. Bachelor’s thesis consist of two parts- theoretical part and the empirical part. Theoretical part studies and characterizes the concept of reading literacy in theoretical literature, describes methods of reading literacy acquisition, as well as describes methods of reading literacy acquisition using digital learning resources. In the empirical part pedagogical observation was conducted in preschool, criteria were set for assesing the level of reading literacy acqusition for 5-6 year old children. Based on the characteristics of the age group, learning needs and interests of children, 3 different digital learning tools were selected and integrated in learning process to promote reading skill acquisition. The obtained data was analyzed to conclude how and whether children skills have changed after the integration of digital resources in the learning process. Bachelor thesis structure consists of annotation in Latvian and annotation in English, an introduction, a theoretical and empirical part, recommendations for digital learning resource use in reading skill acqusition in preschool, a list of used literature and appendix. Bachelor’s thesis volume is 52 pages, 6 tables of contents, 11 images, 2 appendices and 45 literature sources where used in Bachelor’s thesis. Keywords: child, reading skills, reading skills development, digital learning resources, learning process, reading.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68734
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV