• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gadskārtu svētki vērtību audzināšanā bērniem pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-105968-Erne_Kristine_ke22024.pdf (1.492Mb)
Author
Erne, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba temats Gadskārtu svētki vērtību audzināšanā bērniem pirmsskolā tika izvēlēts, pamatojoties uz problēmas aktualitāti, kas saistīta ar tradicionālo vērtību saglabāšanu un nodošanu nākamajām paaudzēm mūsdienu globalizētajā pasaulē. Straujās sabiedrības pārmaiņas un dzīves temps nereti izraisa atsvešināšanos no tautas tradīcijām un kultūras mantojuma, kas ir svarīgi bērnu identitātes un vērtību sistēmas veidošanā. Darba mērķis ir teorētiski analizēt un praktiski pārbaudīt kā gadskārtu svētkos pirmsskolā sekmējama bērnu vērtību audzināšana. Kvalifikācijas darba teorētiskās daļas sākumā tiek aplūkotas vērtības, to klasifikācija, kā arī dažādu autoru viedokļi un atziņas par audzināšanu un vērtību sistēmu. Lai labāk izprastu šo procesu pirmskolā, tiek apskatīts arī 5 – 6 gadus vecu bērnu gan fiziskais, gan psiholoģiskais raksturojums. Teorētiskās daļas 2. nodaļā tiek izzināti gadskārtu svētki un to iespējamā sasaiste ar pirmsskolas mācību programmu. Gadskārtu svētki kā emocionāli bagāts un izglītojošs notikums bērna dzīvē. Tradīcijas un to integrācija pirmsskolas ikdienas darbā kā vērtību audzināšanas metode. Kā organizēt gadskārtu svētkus pirmsskolas izglītības iestādē, rituālu, dziesmu, rotaļu, rokdarbu un citu aktivitāšu nozīme bērnu audzināšanā. Kvalifikācijas darba 3.nodaļā tiek aprakstīts empīriskais pētījums, tā mērķis ir noskaidrot kā gadskārtu svētkos pirmsskolā sekmējama bērnu vērtību audzināšana, kā galveno pētījuma līdzekli izmantojot Rudenāju svētkus. Tiek izstrādāti kritēriji, pēc kuriem būtu iespējams vērtēt bērnu iesaisti un vērtību iekļaušanu gadskārtu svētku svinēšanā, kā arī šie kritēriji tiek pārbaudīti reālā darbībā. Pēc tam tiek veikta pētījuma norises aprakstīšana un iegūto datu apkopošana un analīze. Atslēgvārdi: gadskārtu svētki, vērtības Kvalifikācijas darbā: 39 lpp, 6 attēli, 4 tabulas, 31 avots, 1 pielikums.
 
The topic of the qualification work Seasonal celebrations in the education of values for children in preschool was chosen based on the topicality of the problem related to the preservation and transfer of traditional values to future generations in the modern globalized world. Rapid changes in society and the pace of life often cause alienation from folk traditions and cultural heritage, which are important in the formation of children's identity and value system. The aim of the work is to theoretically analyze and practically verify how the education of children's values can be promoted in preschool during seasonal celebrations. At the beginning of the theoretical part of the qualification work, values, their classification, as well as the opinions and insights of various authors about upbringing and the value system are examined. In order to better understand this process in preschool, both the physical and psychological characteristics of 5-6 year old children are also examined. In Chapter 2 of the theoretical part, seasonal celebrations and their possible connection with the preschool curriculum are explored. Seasonal celebrations as an emotionally rich and educational event in a child's life. Traditions and their integration into the daily work of preschoolers as a method of values education. How to organize annual celebrations in a preschool educational institution, the importance of rituals, songs, games, handicrafts and other activities in raising children. In Chapter 3 of the qualification work, an empirical study is described, its aim is to find out how annual celebrations in preschool can promote the education of children's values, using the Autumn Festival as the main research tool. Criteria are developed according to which it would be possible to assess children's involvement and inclusion of values in celebrating annual celebrations, and these criteria are also tested in real life. After that, a description of the research process is carried out and the data obtained is compiled and analyzed. Keywords: anniversary, values Qualifications in the work: 39 pages, 6 images, 4 tables, 31 sources,1 attachment.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68758
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV