• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valsts aizsardzības mācības atbilstība jaunajiem drošības vides izaicinājumiem

Thumbnail
View/Open
299-106289-Dambergs_Janis_jd22024.pdf (1.307Mb)
Author
Dambergs, Jānis
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Čekse, Ireta
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Valsts aizsardzības mācība no 2018. gada līdz 2020. gadam tika īstenota kā pilotprojekts 13 Latvijas izglītības iestādēs. No 2020. gada līdz 2023. gadam tā tika iekļauta kā obligāti piedāvājamais izvēles priekšmets, kuru 2023. gadā īstenoja jau 182 izglītības iestādes. Kopš 2024. gada septembra, tā ir obligāts mācību priekšmets visās izglītības iestādēs Latvijā, kas īsteno vispārējo vidējo izglītības programmu, izņemot ieslodzījuma vietu skolas, starptautiskās skolas, kā arī tālmācības un neklātienes skolas. 2024./2025. mācību gadā valsts aizsardzības mācību īsteno 273 izglītības iestādes. Pilotprojekta un izvēles obligāti piedāvājamās izvēles priekšmeta laikā priekšmeta saturs praktiski bija nemainīgs. Lai valsts aizsardzības mācību ieviestu, kā obligātu mācību priekšmetu, tā apjoms tika samazināts no 140 stundām uz 112 stundām, kur izmaiņas skāra nemilitarizētos tematus. Valsts aizsardzības mācības priekšmeta stundu samazināšana, ģeopolitiskie un drošības vidi ietekmējošie notikumi pasaulē un Latvijā dod iemeslu pārliecināties, vai valsts aizsardzības mācība atbilst jaunajiem drošības vides izaicinājumiem. Maģistra darbs “Valsts aizsardzības mācības atbilstība jaunajiem drošības vides izaicinājumiem” tika izstrādāts no 2024. gada marta līdz 2025. gada janvārim. Maģistra darba pētījuma mērķis ir balstoties uz veikto teorētisko un empīrisko izpēti par valsts aizsardzības mācības satura un īstenošanas atbilstību jaunajiem drošības vides izaicinājumiem, sniegt priekšlikumus Jaunsardzes centram par VAM satura un īstenošanas pilnveides iespējām. Maģistra darba apjoms ir 81 lapaspuse, 6 pielikumi, 76 izmantotās literatūras un avotu vienības, 11 attēli, 5 tabulas. Pētījuma 1. daļā ir veikta teorētiska dokumentu un zinātniskās literatūras analīze pētījuma problēmas un jautājumu kontekstā. Pētījuma 2. empīriskajā daļā tiek pētīts VAM pasniedzēju, Jaunsardzes centra direktora un nozares ekspertu viedoklis par VAM saturu, īstenošanu un jaunajiem drošības vides izaicinājumiem. Pētījuma metodes: intervijas, aptauja, fokuss grupa. Datu apstrādes metodes: aprakstošā un secinošā statistika, grafiskā metode, kontentanalīze.
 
State defense lessons was implemented as a pilot project in 13 educational institutions from 2018 to 2020. From 2020 to 2023, it was included as a mandatory elective subject, which was implemented by 182 educational institutions in 2023. Since September 2024, it has been a compulsory subject in all educational institutions in Latvia that implement general secondary education programs, except for schools in places of imprisonment, international schools, as well as distance learning and correspondence schools. In the 2024/2025 academic year, State defense lessons is implemented by 273 educational institutions. During the pilot project and the mandatory elective subject period, the content of the subject remained practically unchanged. To introduce State defense lessons as a compulsory subject, its scope was reduced from 140 hours to 112 hours, where changes affected primarily non-militarized topics. The reduction in hours for the State defense lessons subject, geopolitical events, and security environment-influencing events in the world and Latvia provide reason to verify whether State defense lessons meet the new security environment challenges. The master's thesis "State defense lessons compliance with new security environment challenges" was developed from March 2024 to January 2025. The aim of the master's thesis research is to provide recommendations to the Cadet Force Center on opportunities for improving the content and implementation of State defense lessons, based on the theoretical and empirical study conducted on the alignment of the content and implementation of State defense lessons with new security environment challenges. The volume of the master thesis: 81 pages, 6 annexes, 76 units of literature and sources used, 11 figures, 5 tables, part 1 of the research provide a theoretical analysis of documents and scientific literature in the context of the research problem and questions. The 2nd empirical part of the research examines the opinions of State defense lessons teachers, the director of the Cadet Force Center, and industry experts on the content and implementation of State defense lessons and new security challenges. Research methods: interviews, survey, focus group. Data processing methods: descriptive and inferential statistics, graphical method, content analysis.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68777
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV