Latviešu valodas pasaulainas izzināšanas iespējas 5. klasē
Author
Some-Feldmane, Sandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba Latviešu valodas pasaulainas izzināšanas iespējas 5. klasē aktualitāti nosaka nepieciešamība attīstīt skolēnu izpratni par tautas kultūrvēsturisko mantojumu, attīstot prasmi izzināt latviešu valodas pasaulainu, atklāt vārdā un tekstā ietverto kultūrjēgu un izmantot no dažādiem avotiem iegūto un apkopoto informāciju lingvokulturoloģiski marķēta teksta veidošanā. Pētījuma mērķis bija pārbaudīt izstrādātā mācību materiāla piemērotību 5. klases skolēnu lingvokulturoloģiskās kompetences attīstīšanai latviešu valodas stundās. Pētījumā analizētas un apkopotas lingvistikas, lingvodidaktikas, pedagoģijas un psiholoģijas speciālistu teorētiskās atziņas par skolēnu valodas pasaulainas izpratnes pilnveidošanas iespējām, raksturotas izmēģinājumdarbībā iesaistīto skolēnu vecumposma īpatnības, izmēģinājumdarbībā iesaistīto skolēnu zināšanas un prasmes, analizēta lingvodidaktiskā materiāla izstrādes un aprobācijas norise, vērtēti skolēni sasniegumi un pētījuma rezultāti. Darba rezultātā secināts, ka izstrādātais lingvodidaktiskais materiāls ir sekmīgi izmantojams skolēnu lingvokulturoloģiskā redzesloka paplašināšanai, lai pilnveidotu un padziļinātu zināšanas par tautas valodas pasaulainu. The relevance of the bachelor's thesis Cognition Opportunities of Latvian Worldview in Grade 5 is determined by the need to develop students' understanding of the cultural and historical heritage of the nation. This is achieved by fostering the skill to explore the worldview of the Latvian language, uncover the cultural meanings embedded in words and texts, and utilize information obtained and compiled from various sources to create linguoculturally marked texts. The aim of the research was to evaluate the suitability of the developed teaching material for fostering Grade 5 students' linguocultural competence during Latvian language lessons. The study analyzed and compiled theoretical insights from experts in linguistics, language didactics, pedagogy, and psychology regarding the possibilities for improving students' understanding of the linguistic worldview. It also characterized the developmental peculiarities of the age group involved in the experimental activities, assessed the knowledge and skills of the participating students, analyzed the development and piloting process of the linguodidactic material, and evaluated the students' achievements and the research results. The findings concluded that the developed linguodidactic material is effectively usable for broadening students' linguocultural perspective, thereby enhancing and deepening their knowledge of the linguistic worldview of the nation.