• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mobinga pieredze darba vietā un tās saistība ar darbinieka kritisko domāšanu un uztverto organizācijas atbalstu

Thumbnail
View/Open
299-106406-Grinberga_Elizabete.Ieva_eg19046.pdf (427.9Kb)
Author
Grīnberga, Elizabete Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Šaitere, Sanita
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma “Mobinga pieredze darba vietā un tās saistība ar darbinieka kritisko domāšanu un uztverto organizācijas atbalstu” mērķis bija noskaidrot vai pastāv saistība starp mobinga pieredzi, darbinieka kritisko domāšanu un uztverto organizācijas atbalstu. Pētījuma veikšanai tika izmantotas 3 aptaujas: negatīvo darbību anketas pārskatītā versija (Negative Acts Questionnaire – Revised: (NAQ-R); Einarsen et al., 2009; Grīnberga, 2025), Watson-Glaser kritiskās domāšanas novērtējums (Watson-Glaser Critical Thinking Assessment; Assassment Day, Inc., n.d.; Grīnberga, 2025) un uztvertā organizācijas atbalsta skala (jeb, UOA turpmāk tekstā lietots pamīšus) (Perceived Organizational Support Scale; Eisenberger et. al., 1986; Maderniece, 2012). Pētījumā piedalījās 51 respondents, darbā tika izmantotas 50 respondentu atbildes. Respondentu vecums bija no 18 līdz 64 gadiem, 80% bija sievietes (n=40) un 20% vīrieši (n=10). Pētījumā apskatot sieviešu izlasi tika konstatēts, ka nav apstiprināta mobinga ietekme uz kritisko domāšanu, uztverto organizācijas atbalstu un kritisko domāšanu, kā arī šo faktoru saikne. Vīriešu izlase bija pārāk maza (n=10), lai varētu veikt apakšanalīzi. Apstiprināta tika mobinga pieredzes un uztvertā organizācijas atbalsta ciešā saistība. Kopumā darbinieku mobinga pieredze pēdējo sešu mēnešu laikā ir ļoti zema.
 
The aim of the study " Mobbing experiences in the workplace and their relationship to employees' critical thinking and perceived organizational support " was to find out whether there is a relationship between mobbing experiences, employees' critical thinking and perceived organizational support. Three questionnaires were used for the study: the Negative Acts Questionnaire - Revised: (NAQ-R), (Einarsen et al, 2009; Grīnberga, 2025); the Watson-Glaser Critical Thinking Assessment (Assessment Day, Inc., n.d.; Grīnberga, 2025); and the Perceived Organizational Support Scale (UOA, used interchangeably hereafter) (Eisenberger et. al., 1986; Maderniece, 2012). 51 respondents participated in the study and 50 responses were used in the thesis. The age of the respondents ranged from 18 to 64 years, 80% were female (n=40) and 20% were male (n=10). Examining the sample of women in the study the effects of mobbing were not found on critical thinking, perceived organizational support and critical thinking, as well as the relationship between these factors, was not confirmed. Male sample was too small (n=10) to allow sub-analysis. The strong correlation between mobbing experiences and perceived organizational support was also confirmed. Overall, the employee experience of mobbing in the last six months is very low.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68791
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV