• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

3-4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšana rotaļā

Thumbnail
View/Open
299-98647-Krumkalna_Gunita_gk21091.pdf (661.0Kb)
Author
Krūmkalna, Gunita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autore: Gunita Krūmkalna Darba nosaukums: 3-4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšana rotaļā. Pētījuma mērķis: Pētīt, kā ar rotaļas palīdzību var sekmēt pašapkalpošanās prasmju apgūšanu vidējā pirmsskolas vecuma bērniem. Darba teorētiskajā daļā tika apkopotas psihologu un pedagogu teorētiskās atziņas par pašapkalpošanās prasmju nozīmību. Par to kā tās veidojas 3 – 4 gadus veciem bērniem un kā tās veicināt ar rotaļas palīdzību. Darba praktiskajā daļā tika izvirzīti pašapkalpošanās prasmju vērtēšanas kritēriji. Balstoties uz izvirzītajiem kritērijiem un to rādītājiem, tika atspoguļots bērnu raksturojums pētāmās problēmas kontekstā. Lai noskaidrotu vai un kā ar lomu rotaļas palīdzību var veicināt pašapkalpošanās prasmes, tika sagatavoti dažādi materiāli, bērnu brīvai darbībai. Pētījuma beigās: tika salīdzināti bērnu pašapkalpošanās prasmju rādītāji dinamikā. Pamatojoties uz iegūtajiem rādītājiem, autore atbild uz pētījuma jautājumu: Pārdomātas un uz bērna interesēm un aktualitātēm balstītas lomu rotaļas var kalpot kā lielisks palīgs pašapkalpošanās prasmju apguvē un pilnveidē pirmsskolā, ja tās mērķtiecīgi organizē pirmsskolas dienas ritā. Darba apjoms: 37 lapaspuses, 8 attēli, 5 tabulas, 2 pielikumi, 45 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: vidējais pirmsskolas vecums, pašapkalpošanās prasmes, pirmsskola, rotaļa.
 
Author of the work: Gunita Krūmkalna Title of the thesi’s: promoting self – care skills of 3 – 4 years old children trough play. The aim of the research: to study how play can promote the acquision of self – care skills ir children of middle preschool age. In the theoretical part of the work the theoretical findings of psychologists and pedagogues on the importance of self-service skills were collected. About how they are formed in 3-4-year-old children and how to promote them through play. In the practical part of the work criteria for evaluating self-service skills were set. Based on the set criteria and their indicators, the children's characteristics were reflected in the context of the researched problem. In order to find out whether and how self-care skills can be promoted with the help of role play, various materials were prepared for children's free activity. At the end of the research: the indicators of children's self-care skills in dynamics were compared. Based on the obtained indicators, the author answers the research question: Thoughtful and based on the child's interests and actualities, role plays can serve as an excellent aid in learning and improving self-care skills in preschool, if they are purposefully organized during the preschool day. Thesis content: 37 pages, 8 images, 5 tables, 2 appendices, 45 literature sources. Keywords: average preschool age, self – care skills, preschool, play.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68805
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV