• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Piktogrammu un instrukciju izmantošana pedagoģiskajā procesā 6-7 gadus veciem bērniem pašvadītas mācīšanās veicināšanai

Thumbnail
View/Open
299-98674-Salzirne_Antra_as21413.pdf (1.345Mb)
Author
Salzirne, Antra
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Autores kvalifikācijas darba nosaukums ir “Piktogrammu un instrukciju izmantošana pedagoģiskajā procesā 6-7 gadus veciem bērniem pašvadītas mācīšanās veicināšanai.” Pētījuma mērķis ir teorētiski un praktiski izzināt 6-7 g.v. bērnu pašvadītas mācīšanās veicināšanu, mērķtiecīgi uzstādot un mainot mācību vidē piktogrammas un instrukcijas. Pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku atziņas par pašvadītu mācīšanās pirmsskolā. 2.Analizēt teoriju par piktogrammu un instrukciju pielietošanu mācību procesā pirmsskolā. 3.Praktiski izzināt, veikt novērojumu, kā pievienojot mācību procesam piktogrammas un instrukcijas darba autors uzlabo pedagoģisko procesu, analizēt iegūtos datus. Kvalifikācijas darbs ietver teorētisko un empīrisko daļu. Teorētiskā daļā veikta literatūras analīze, apskatot pedagoģisko procesu pirmsskolā, pašvadītas mācīšanās principus un teoriju. Tiek pētītas piktogrammas un instrukcijas, kā pašvadītas mācīšanās veicinātājs pirmsskolā. Empīriskajā daļā tiek veikts pētījums 6-7 gadus vecu bērnu grupā, izmantojot novērojuma metodi un analizējot rezultātus. Pētījuma beigās veikti secinājumi un piedāvāti ieteikumi skolotājiem, veicinot pašvadītu mācīšanos pirmsskolā, iekļaujot mācību procesā piktogrammas un instrukcijas. Pētījuma jautājums - Vai ieviešot mācību vidē piktogrammas un instrukcijas uzlabojas 6-7 gadus vecu bērnu mācīšanās prasmes patstāvīgi darbojoties? Kvalifikācijas darbs sastāv no 2 nodaļām un 6 apakšnodaļām, secinājumiem, ieteikumiem un literatūras saraksta. Iekļautas ir tabulas un attēli. Darba apjoms 40 lpp iekļaujot pielikumus.
 
The author's qualification work title is “using pictograms and instructions in the pedagogical process for 6-7 year olds to promote self-driving learning.” The study aims to theoretically and practically explore the promotion of self-directed learning by 6-7 year old children by purposefully installing and changing pictograms and instructions in the learning environment. Study tasks: 1. Analyze the knowledge of educationists and psychology scientists about self-directed pre-school learning. 2. Analyse the theory of the use of pictograms and instructions in the pre-school learning process. 3. Learn practically, make an observation by adding pictograms to the learning process and instructing the author to improve the pedagogical process, analyze the findings. Qualification work includes the theoretical and empirical part. A literature analysis has been performed in the theoretical part, looking at the pedagogical process in pre-school, principles of self-directed learning and theory. Pictograms and instructions are being studied as a promoter of self-directed learning in pre-school. In the empirical part, a study is carried out in a group of 6-7 year olds using the observation method and analysing the results. At the end of the study, conclusions were drawn and recommendations were offered to teachers, encouraging self-directed learning in pre-school, including pictograms and instructions in the learning process. Study question - does the introduction of pictograms and instructions in the learning environment improve the learning skills of 6-7 year olds by acting independently? The qualification work consists of 2 chapters and 6 sub-chapters, conclusions, recommendations and a literature list. Tables and pictures are included. The works volume is 40 pages long including attachments.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68815
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV