• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērnu sociālo prasmju sekmēšana kustību rotaļās pirmsskolas izglītības 2.posmā

Thumbnail
View/Open
299-98697-Romanova_Dagnija_dr19049.pdf (760.8Kb)
Author
Romanova, Dagnija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba autors: Dagnija Romanova Bakalaura darba temats: ‘’Bērnu sociālo prasmju sekmēšana kustību rotaļās pirmsskolas izglītības 2.posmā’’. Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski izzināt pirmsskolas izglītības 2.posma bērnu sociālo prasmju sekmēšanu kustību rotaļās pirmsskolas izglītības iestādē. Darba pirmajā nodaļā tiek analizētas un apkopotas iegūtas atziņas par pirmsskolas izglītības 2.posma bērnu attīstību. Tiek analizētas pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras atziņas par sociālajām prasmēm, to skaidrojumu un būtību pedagoģiskajā procesā. Tiek izzinātas un analizēta teorētiskā literatūra par rotaļas un kustību rotaļas raksturojums, to nozīmi bērna attīstībā, kā arī bērnu sociālo prasmju sekmēšanu izmantojot kustību rotaļas. Darba otrajā nodaļā tiek veikts pētījums, tiek izvirzīti sociālo prasmju novērošanas kritēriji, izstrādāti kritēriju novērtēšanas rādītāji. Izmantojot pētniecības metodi novērošanu, tiek veikts pedagoģiskais novērojums, datu apstrāde un analīze. Tiek veikta pedagoģiskā procesa izmēģinājuma darbība, kā rezultātā veikta atkārtota sociālo prasmju novērtēšana, datu apstrāde un analīze. Empīriskajā daļā veiktā pētījuma laikā, tiek rasta atbilde uz pētījuma jautājumu. Ievērojot šādus nosacījumus: izvirzot skaidru kustības rotaļu mērķi; radot attiecīgu vidi un situāciju; saglabājot labsajūtu un pacilātu garastāvokli; iesaistoties un darbojoties kopā ar bērniem; motivējot bērnus, lai enerģiski, rosīgi rīkotos; ņemot vērā bērnam nozīmīgo un vajadzīgo; izskaidrojot precīzus un viegli uztveramus noteikumus; kustību rotaļās tiek sekmētas bērnu sociālās prasmes. Atslēgas vārdi: bērns, attīstība, sociālās prasmes, rotaļa, kustību rotaļas, sekmēšana Bakalaura darbs sastāv no 60 lapaspusēm, tajā skaitā – 3 tabulas, 4 attēli, 12 pielikumi. Izmantoti 65 informācijas avoti, no tiem 24 angļu valodā un 12 krievu valodā.
 
Author of the Bachelor’s work: Dagnija Romanova The them of Bachelor’s work: ‘’Promoting children’s socials skills in movement games in the 2nd stage of preschool education’’. The purpose of the study: Theoretically and practically to find out the promotion of social skills of children of the 2nd stage of preschool education in movement games in a preschool educational institution. The first chapter of the work analyses and summarizes the knowledge gained about the development of children in the 2nd stage of preschool education. Pedagogical and psychological literature findings on social skills, their explanation and essence in the pedagogical process are analysed. The theoretical literature on the characteristics of play and movement play, their importance in child development, as well as the promotion of children’s social skills using movement play is explored and analysed. The second chapter of the work, a study is conducted, social skills observation criteria are set, criteria evolution indicators are developed. Pedagogical observation, data processing and analysis are carried out using the research observation method. A trial operation of the pedagogical process is carried out, as a result which repeated assessment of social skills, data processing and analysis were carried out. During the research conducted in the empirical part, an answer to the research question is found. Subject to the following conditions: setting a clear goal of movement game; creating an appropriate environment and situation; maintaining wellbeing and high spirits; engaging and working with children; considering what is important and necessary for the child; explaining precise and easy to understand rules; movement games promote children’s social skills. Key words: child, development, social skills, play, movement games, promotion The bachelor thesis consists of 60 pages, including 3 tables, 4 pictures, 12 appendices. 65 sources of information were used, 24 of them in English and 12 in Russian.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68828
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV