dc.contributor.advisor | Berķe, Anita | |
dc.contributor.author | Mantiniece, Lita | |
dc.contributor.other | Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte | |
dc.date.accessioned | 2025-05-28T01:06:49Z | |
dc.date.available | 2025-05-28T01:06:49Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.other | 98699 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68830 | |
dc.description.abstract | Litas Mantinieces kvalifikācijas darba “ 3-4 gadus vecu bērnu pamatemociju izpratnes sekmēšana rotaļās” mērķis ir teorētiski analizēt un praktiski izpētīt rotaļu izmantošanas iespējas, lai sekmētu 3-4 gadus vecu bērnu pamatemociju izpratni sevī un citos. Darbā analizēta teorētiskā literatūra par emocijām, teorētiskajām pieejām un emociju attīstību ietekmējošiem faktoriem. Raksturotas 3-4 gadus vecu bērnu attīstības likumsakarības un pamatemociju izpratnes nozīme bērna attīstībā. Analizētas rotaļu darbības, bērnu izpratnes par pamatemocijām sekmēšanai. Izstrādi kritēriji bērnu pamatemocju izpratnes novērtēšanai, veikts empīriskais pētījums par 3-4 gadus vecu bērnu pamatemociju izpratni pētījuma sākumā un beigās. Pētītas mijsakarības starp rotaļām un emocijām. Secināts, ka mērķtiecīgi organizētas rotaļas sekmējušas pamatemociju izpratni sevī un citos. Darba apjoms: 68 lapaspuses, 3 tabulas, 13 attēli, 6 pielikumi un 77 literatūras avoti. | |
dc.description.abstract | The purpose of Lita Mantiniece's qualification work "Promoting the understanding of basic emotions in 3-4-year-old children through play" is to theoretically analyse and practically investigate the possibilities of using play to promote the understanding of basic emotions in 3-4-year-old children in themselves and others. The qualification work consists of two parts. The first part of the qualification work is theoretical and describes the theoretical literature on emotions, theoretical approaches and factors influencing the development of emotions. The regularities of the development of 3-4-year-old children and the importance of understanding basic emotions in the child's development are described. Analyzed play activities for promoting children's understanding of basic emotions. In the second part of the qualification work, based on the theoretical findings was developed criteria for childrens understanding of basic emotions. Children's understanding of basic emotions was measured at the start and end of the study using predetermined criteria. The interactions of play and emotions have been studied. It was revealed that playing helps people understand basic emotions in themselves and others. The work consists of 68 pages, 13 pictures, 3 tables 6 attachments and 77 references. Keywords: understanding, basic emotions, play, 3-4 year old children | |
dc.language.iso | lav | |
dc.publisher | Latvijas Universitāte | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Izglītības zinātnes | |
dc.subject | izpratne, | |
dc.subject | pamatemocijas | |
dc.subject | rotaļas | |
dc.subject | 3-4 gadus veci bērni | |
dc.title | 3-4 gadus vecu bērnu pamatemociju izpratnes sekmēšana rotaļās | |
dc.title.alternative | Promoting the understanding of basic emotions in 3-4-year-old children through play | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | |